ترکیب گیاهی موثر برای درمان گلو درد در فصل زمستان

فصل پاییز زمان آغاز همه گیری بیماری‌های ویروسی همانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی است. یکی از ویژگی‌های مشترک این بیماری‌ها بروز مشکلات متعدد به ویژه گلودرد است. با این حال، راهکار‌های ساده‌ای برای خلاصی از گلودرد وجود دارد.

‌می‌توانید با کمک موادی که در منزل دارید، یک ترکیب گیاهی بسیار موثر برای درمان گلودرد درست کنید. چینی‌ها از زمان‌های باستان تبحر خاصی در ترکیب گیاهان با یکدیگر و به دست آوردن عصاره‌های درمانی داشتند.

درمان گلو درد با این سپری!

دارو‌های گیاهی تاثیرات گسترده‌ای بر بدن می‌گذارند. برای مثال، در مورد گلودرد دارو‌های گیاهی باعث تسکین درد، کاهش التهاب، مبارزه با عفونت، تسکین خارش و تحریک بافت، و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

در این مطلب طرز تهیه یک اسپری ضدگلودرد را به شما آموزش می‌دهیم. برای تهیه این اسپری به گیاه سرخارگل یا اکیناسه نیازمند هستیم. شهرت اصلی سرخارگل در تقویت سیستم ایمنی بدن است و معمولاً پس از مشاهده نخستین علائم مربوط به بیماری‌های بخش فوقانی دستگاه تنفسی تجویز می‌شود.

همچنین سرخارگل باعث تحریک حرکت مخاط شده و باعث باز شدن مجاری گلو از خلط می‌شود. این گیاه خواص آنتی باکتریایی داشته و می‌تواند به طور موثری با عوامل بیماری زای شامل باکتری، قارچ و ویروس مبارزه کند.

گیاه آقطی دومین گیاه مناسب برای درمان گلو درد است. به طور عمومی این گیاه و سرخارگل را پس از مشاهده نخستین علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌توانید با هم ترکیب کرده و مصرف کنید. آقطی یکی از درمان‌های موثر برای بیماری‌های عفونی بخش فوقانی دستگاه تنفسی است. این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

گیاه مریم گلی مشهورترین گیاه این لیست در درمان گلودرد محسوب می‌شود. دانشمندان در یک تحقیق اقدام به بررسی تاثیر مصرف عصاره مریم گلی و سرخارگل بر درمان گلودرد در مقایسه با دارو‌های شیمیایی کردند. شواهد نشان داد در برخی جنبه‌ها این عصاره گیاهی به مراتب از دارو‌های شیمیایی در التیام گلودرد موثرتر عمل کرده است.

زنجبیل به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریایی، تقویت کننده سیستم ایمنی و آنتی اکسیدانی یکی از گیاهان مفید برای درمان گلو درد است. عسل نیز خواص آنتی باکتریایی داشته و به تسکین التهابات کمک می‌کند.

اسپری خانگی قدرتمند برای درمان گلودرد

حال که با این مواد و خواص آن‌ها آشنا شدید، می‌توانیم به سراغ درست کردن اسپری گلودرد برویم. برای این منظور به ترکیبات ذیل نیازمند هستیم:

۱- ۳۵ گرم ریشه پاک شده سرخارگل

۲- ۲۵ گرم آقطی خشک شده

۳- ۳ گرم برگ مریم گلی خشک شده

۴- ۵ گرم زنجبیل آسیاب شده

۵- ۳ گرم ریشه شیرین بیان خشک شده

۶- یک قاشق غذاخوری عسل

۷- یک لیوان گلیسیرین گیاهی و دو سوم لیوان آب

تمام این ترکیبات را با هم مخلوط کرده و در یک شیشه بریزید. در شیشه را محکم بسته و در جای خنک قرار دهید. باید روزی یک بار این ترکیب را بهم بزنید و این کار را برای ۴ هفته ادامه دهید. پس از این مدت ترکیب را از یک صافی رد کنید تا آب آن از تفاله جدا شود.

حال می‌توانید این ترکیب را در صورت بروز گلودرد به گلوی خود اسپری کنید. این ترکیب می‌تواند روند التیام گلودرد را تسریع کرده و به از بین رفتن علائم بیماری کمک کند.