آماده‌باش درمانگاه‌های سرپایی در صورت بروز پیک ششم کرونا

 دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به امکانات و تجهیزات بیمارستانی برای مقابله با پیک ششم بیماری کرونا در کشور گفت: با شروع احتمالی پیک ششم بیماری کرونا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از تجهیزات خوبی برخوردارند و این آمادگی در بین مراکز درمانی و کادر بهداشت و درمان از پیک پنجم بیماری کرونا وجود دارد و امروزه تجربیات بسیار خوبی از موج‌های قبلی به دست آورده‌ایم. در بخش مراقبت‌های ویژه هیچ مشکلی برای پذیرش بیماران در پیک ششم بیماری کرونا وجود ندارد.

او ادامه داد: برای پیشگیری از کمبود هرگونه تخت بیمارستانی درمانگاه‌های سرپایی را آماده نگه داشته‌ایم تا بیماران کرونایی نیازمند به معاینه به صورت موقت را برای کاهش بار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پذیرش کنیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا بیان کرد: بیماران کرونایی نیازمند به بستری احتیاج به دستگاه ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز و پرسنل کادر بهداشت و درمان دارند و این‌گونه امکانات را نمی‌شود در سراسر کشور در نقاهتگاه‌ها راه‌اندازی کنیم و زیرساخت‌های لازم در این مراکز وجود ندارد.‌

آماده‌باش درمانگاه‌های سرپایی در صورت بروز پیک ششم کرونا

چرایی اهمیت تزریق واکسن کرونا

جماعتی گفت: امروزه کارایی تزریق واکسن بر همگان ثابت شده است و بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن خواهد بود. تاخیر در تزریق واکسن احتمال گرفتاری اعضای خانواده را به بیماری کرونا ایجاد می‌کند. در حال حاضر واکسن‌ها از اثربخشی خوبی برخوردارند و ما توانسته‌ایم از دوز اضافه برای سالمندان، بیماران زمینه‌ای و افرادی که پیوند عضو داشته برای حفظ ایمنی بدن و سطح آنتی‌بادی خونشان استفاده کنیم.

او افزود: تزریق دوز یادآور حدود یک ماه بعد از تزریق دوز دوم به افراد مد نظر زده می‌شود تا سطح ایمنی بدنشان حفظ شود. بیشترین اثر واکسن در این است که میزان بستری بیماران کرونایی و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد و این موضوع به شرطی است که ۸۰ درصد از جامعه هدف هر دو دوز را تزریق کرده باشند.