قرمزی چشم را چگونه درمان کنیم؟

قرمزی چشم ناشی از دلایل مختلفی دارد، مانند سندروم خشکی چشم و یا آماس پلک چشم و ...که هر کدام درمان مختص به خود را دارند. التهاب مویرگ‌های سطح چشم به علت جریان زیاد خون و نرسیدن اکسیژن کافی به قرنیه چشم به وجود می آید.

چشمان قرمز برای توضیح دادن شرایط التهابی چشم به کار می‌رود. رگ‌های خونی در چشم معمولا زمانی ظاهر می‌شوند که در نزدیکی سطح چشم، متورم می‌شوند. بعضی از آن‌ها باعث ایجاد حس خارش و یا التهاب خواهند شد که شما را مجبور به مراجعه به چشم پزشک می‌کنند.

 

**سندروم خشکی چشم

سندروم چشم خشک در بین افراد زیادی رایج است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک نوع پارگی رگ در قسمت جلوی چشم اتفاق افتد. زمانی که چشمان شما بیش از حد خشک شود، کم کم قرمز می‌شود و زمانی که مدت زمان زیادی را مقابل صفحات الکترونیکی مثل کامپیوتر سپری کنید یا خواب کافی نداشته باشید یا به مدت زمان طولانی لنز بگذارید، به این سندروم مبتلا خواهید شد. اگر غده‌ها در این زمان‌ها عرق کنند و یا چربی ایجاد کنند، خشکی افزایش پیدا می‌کند.

**درمان خشکی چشم

اشک مصنوعی چشم را مرطوب نگه می‌دارد. با استفاده از اشک مصنوعی، قرمزی والتهاب چشم را می‌توان کاهش داد.

در بعضی از مواقع، چشمان قرمز از طریق چشمان صورتی ایجاد می‌شود که نوعی التهاب یا عفونت است که روی لایه بیرونی چشم اتفاق می‌افتد. این مورد معمولا به دلیل آلرژی‌ها ، باکتری، ویروس یا مواد سمی رخ می‌دهد که معمولا مشکل جدی نیست اما با خارش و سوزش و ترشح، اشک و ترشحات موکولی مانند حساسیت به نور همراه است.

**درمان قرمزی چشم

۱- علت عمده قرمزی چشم نرسیدن اکسیژن کافی به قرنیه است،

بنابراین چینی ها در این گونه موارد استفاده از گیاه ژنکوبیلوبا را که انتقال اکسیژن و ماده مغذی به چشم را افزایش می دهد

و به طور موثر این ناراحتی را برطرف می کند، تجویز می کنند.

۲- مصرف ویتامین B کمپلکس برای چند روز مشکل را برطرف خواهد کرد.در این موارد کمپرس دم کرده برگ های تمشک مفید است.

۳- کمپرس مخلوطی از آب آلوئه ورا و شیر را به مدت ۲۰ دقیقه روی چشم بگذارید.

۴- روزانه ناشتا ۲ عدد گوجه  فرنگی بخورید تا قرمزی چشم برطرف شود.

۵- در صورت داشتن آلرژی، کمپرس آب سرد کنید و یا با آب سرد صورت خود را بشویید تا مویرگ ها جمع شود.

۶- اگر قرمزی چشم به علت خستگی چشم یا خستگی مفرط باشد، سعی کنید استراحت کافی داشته باشید.

۷- از مالیدن و خاریدن چشم که این حالت را بدتر خواهد کرد و ممکن است باعث عفونت شود، بپرهیزید.

۸- برای حفظ سلامت بینایی غذاهای حاوی ویتامین A مصرف کنید.

۹- اسفناج برای بافت چشم مفید است.

۱۰- از مصرف مواد آلرژی زا که باعث قرمز شدن چشم می شود، بپرهیزید.

۱۱- برای مدت طولانی به تماشای برنامه تلویزیونی نپردازید.

۱۲- اگر از رایانه استفاده می کنید، روی چشم فشار وارد نکنید.

۱۳- هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از عینک آفتابی استفاده کنید.

**خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده گلاب

خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده  موجود در این ماده به روش‌های مختلفی برای چشم مفید است. از چشم ها در برابر گرد و غبار، آلودگی‌ها، قرمزی، التهاب چشم و مواد مضر لوازم آرایشی و زیبایی مراقبت میکند.

 دو عدد توپ پنبه را برداشته و آن را به اندازه کافی در گلاب خیس کنید و روی چشم‌های خود قرار دهید. برای نتیجه بهتر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این حالت رو حفظ کنید.

قرمزی چشم را چگونه درمان کنیم؟

 

**درمان‌های خانگی برای از بین رفتن قرمزی چشم

* سرکه سیب: در صورت علل باکتریایی، یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ولرم مخلوط‌کنید و با استفاده از پنبه چشم را تمیز کنید.

* بابونه: کمپرس با دمنوش خنک شده این گیاه علاوه بر تسکین ، خستگی و خارش را نیز برطرف می‌کند.

* نمک: یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم مخلوط‌کنید و چشم را با آن شست وشو دهید.

* شیر سرد: کمی شیر (پاستوریزه) را در یک‌کاسه بریزید. پنبه را در آن فروببرید و شیر اضافه را بچلانید و سپس روی چشم قرار دهید. این کمپرس نه‌تنها قرمزی چشم را برطرف می‌کند بلکه خط‌ های ریز و افتادگی پوست را نیز برطرف می‌کند.

* کیسه چای: کیسه چای استفاده شده را دور نریزید.در یخچال بگذارید و هر بار روی چشم قرار دهید. در صورت خشک شدن آن راکمی خیس کنید.

* برش خیار: خیار هم قرمزی و هم پف چشم را برطرف می‌کند. خیارهای برش زده را تا زمان استفاده در یخچال قرار دهید.

قرمزی چشم را چگونه درمان کنیم؟

* قاشق‌های سرد شده: اگر به‌طور منظم دچار قرمزی چشم می‌شوید همیشه قاشق در فریزر قرار دهید. هر بار که لازم شد روی چشم قرار دهید تا مشکل حل شود.

* آب سرد: شستن صورت با آب سرد باعث باریک شدن رگ های خونی می‌شود. حتی می‌توانید پنبه آغشته به آب سرد را روی چشم قرار دهید.

**روغن اسطو خودوس:

شما به 2 الی 3 قطره از این روغن،4 فنجان آب داغ،یک کاسه بزرگ،و یک حوله یا دستمال تمیز نیاز دارید.

برای آن،مانند روغن درخت چای عمل کنید واز بخور آن به مدت 15 دقیقه استفاده کنید و ترجیحا این کار را 3 الی 4 بار در روز انجان دهید.

**لیمو:شما به 2 الی 3 قطره آب لیمو و آب خالص و تمیز و ظرف چشم شویی نیاز دارید.

آب لیمو و آب را درون ظرف پر کنید و به مدت 20 الی 30 ثانیه چشم خود را با آن شستشو دهید.

این کار را باید 1 بار در روز انجام دهید.

روغن نارگیل:شما به 1 الی 2 قطره روغن نارگیل 100 درصد خالص نیاز دارید. آن را در گوشه های داخلی هر دو چشم خود قرار دهید و این کار را باید دوبار در روز برای چند هفته انجام دهید.

آلوئه ورا: آلوئه ورا به دلیل دارا بودن مقداری زیادی آنتی اکسیدان یک منبع بسیار مهم در تامین مواد مورد نیاز پوست و کاهش التهاب چشم به شمار می آید. شما ابتدا باید مقدار ی ژل آلوئه ورا را در آب مخلوط کرده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود.سپس مقداری پنبه را در آن آغشته کرده و برروی چشمان خود قرار دهید.

استفاده از سیب‌زمینی: شما نیاز به یک تکه سیب زمینی دارید.

یک تکه سیب زمینی پوست کنده را در یخچال بگذارید و سپس برش دهید.یک تکه از آن را روی هر چشم قرار دهید.و بعد از 20 الی 30 دقیقه شستشو دهید.این کار را دوبار در روز انجام دهید.

 

**پیشگیری از قرمزی چشم

آرایش چشم‌های خود را قبل از رفتن به رختخواب بشویید.

لنزهای خود را برای مدت طولانی بر روی چشم نگه ندارید.

لنزهای خود را همیشه قبل وبعد از استفاده آنها را بشویید.

از مواردی که ممکن است باعث تحریک چشم شما شوند،اجتناب کنید.

اگر هر ماده خارجی یا تحریک کننده وارد چشمتان شد،فورا آن را شستشو دهید.

لباس‌ها، روبالشی‌ها و حوله‌ها را مرتب بشویید.

 در صورت حساسیت فصلی، قبل از خواب یا پس از بازگشت به خانه، دوش بگیرید.

 جهت محافظت از چشم در برابر گرده یا گرد و غبار، در بیرون از خانه عینک آفتابی بزنید.

**سایر دلایل و درمان‌های قرمزی چشم

سایر موارد شایع، ممکن است باعث قرمزی چشم شوند. سطح چشم همیشه قرمز نیست، اما ناحیه وسیع‌تر چشم ممکن است که قرمز به نظر برسد.

بلفاریت

علائم، شامل خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و ایجاد پوسته در لبه پلک‌ها است. نوعی التهاب رایج که از باکتری یا مشکلات غدد زیر پلک ناشی می‌شود. جهت جلوگیری از بروز عوارض، ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز باشد.

گل‌مژه

ظهور برجستگی قرمز در پلک که به‌طور معمول، به دلیل عفونت باکتریایی است. گل‌مژه، گاه با بلفاریت مرتبط است. کمپرس گرم را می‌توان ۳ تا ۴ بار در روز، به مدت یک هفته انجام داد که این کار به رفع گرفتگی منافذ پلک، کمک می‌کند.

برآمدگی پلک

علت بروز برآمدگی پلک، مسدود شدن غده در پلک است. روش‌های درمانی و مراقبت در خانه، مشابه موارد ملتحمه، از جمله کمپرس گرم است. یک متخصص چشم، برجستگی‌های بزرگی که بهبود نمی‌یابند یا مانع بینایی می‌شوند، با جراحی برطرف می‌کند.

خونریزی زیر ملتحمه

این عارضه به رگ خونی پاره شده زیر سطح چشم، اشاره دارد. یک بیماری بی‌ضرر است که به‌طور معمول در یک یا ۲ هفته از بین می‌رود. خونریزی کوچک در سفیدی چشم به وضوح، به رنگ قرمز روشن در می‌آید. این اغلب بدون دلیل مشخصی رخ می‌دهد، اما ممکن است در اثر سرفه، اختلال خونی یا به ندرت فشار خون بالا ایجاد شود.

خشکی چشم

خشکی نیز منجر به قرمزی چشم می‌شود. این مشکل رایج در اثر تولد اشک کمتر در چشم یا از بین رفتن بیشتر ماده آبکی چشم، ایجاد می‌شود که استفاده از اشک مصنوعی، کمک‌کننده است.

اگر خشکی چشم با محیط کار یا استفاده از صفحه نمایش رایانه در ارتباط باشد، تغییرات نیز در بهبود آن کمک می‌کنند. استفاده از عینک محافظ در یک محیط غبارآلود یا استراحت حین کار با رایانه، نمونه‌هایی از این موارد است.