خشکی موها چه علت‌هایی دارد؟  /بهترین راه حل‌ها برای آبرسانی موهای خشک

این مشکل می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، از زیاده‌روی در شست‌وشوی موها تا ناهنجاری‌های هورمونی. در ادامه هم با جزئیات بیشتری درباره علل خشکی موها و هم با بهترین راهکارها برای رفع این مشکل آشنا می‌شویم. 

خشکی موها چه علت‌هایی دارد؟ 

مواد شیمیایی غلیظ و قوی مانند انواعی که در محصولات سفیدکننده، هایلایت‌ها، صاف‌کننده‌ها و... کاربرد دارند، می‌توانند کوتیکول نهفته در ساقه موها را ضعیف کنند و درنتیجه باعث خشکی و کدرشدگی موها شوند. درحالی که از همین عامل به‌عنوان شایع‌ترین علت خشکی موها نام می‌برند، اما موارد زیر هم می‌توانند یکی از علت‌های خشکی موها باشند: 

عوامل زیست‌محیطی مانند باد، گرما و تماس با پرتوهای فرابنفش خورشیدی 

کوتاه نکردن همه موها به‌صورت منظم که می‌تواند به دوشاخه شدن انتهای موها و خشکی آنها منتهی شود 

استفاده از شامپوهایی که ذرات خاصی را روی پوست سر و موها باقی می‌گذارند 

زیاده‌روی در استفاده از محصولات حالت‌دهنده حاوی الکل یا دیگر ترکیبات خشک‌کننده 

خشکی موها چه علت‌هایی دارد؟  /بهترین راه حل‌ها برای آبرسانی موهای خشک

عدم استفاده از نرم‌کننده یا محصولات محافظت‌کننده مو 

شانه کردن نادرست موها یا فشار دادن آنها با ابزارهای نامناسب یا حوله‌های زبر 

عادت‌‌ها و الگوهای مراقبت از مو در مبتلا شدن همه افراد به خشکی مو نقش ندارند، زیرا گاهی اوقات مشکل اصلی به ژنتیک برمی‌گردد. در این حالت، موها در ریشه خودشان به اندازه کافی چربی تولید نمی‌کنند و همین روند به خشکی موها منتهی می‌شود.

عدم تعادل هورمونی هم می‌تواند از علت‌های خشکی و کم‌آبی موها باشد. بنابراین اگر با تغییر روندهای شست‌وشوی موها و حالت‌دهی به آنها هیچ تغییری در وضعیت خشکی موها به‌وجود نیامد، حتما برای بررسی دقیق‌تر این مشکل به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. 

کدام راهکارها برای آبرسانی و مرطوب‌سازی موهای خشک مناسب هستند؟

1. شامپوی بدون سولفات 

سولفات‌ها جزو قوی‌ترین ترکیبات پاک‌کننده هستند. درحالی که نمی‌توان اثربخشی سولفات‌ها در پاکسازی موها و پوست سر را انکار کرد، اما ‌این ترکیبات باعث خشکی موها می‌شوند. اگر موهای شما به‌طور طبیعی خشک است، قطعا باید از محصولات حاوی سولفات دوری کنید. شامپوهای حاوی کراتین و بدون سولفات می‌توانند شرایط بهتری برای موهای خشک به‌وجود بیاورند. 

2. نرم‌کننده باکیفیت 

موهای ما پس از شست‌وشو با شامپو به مرطوب‌سازی نیاز دارند. پس استفاده از محصولات نرم‌کننده باکیفیت پس از شستن موها واقعا ضروری است. محصولات نرم‌کننده حاوی ترکیباتی هستند که دقیقا موهای خشک و آسیب‌دیده را تغذیه می‌کنند. کینوا هیدرولیزشده غنی‌شده با پروتئین و روغن‌های مرطوب‌کننده، دو مورد از ترکیبات مشهور و موثر در محصولات نرم‌کننده هستند. 

3. ماسک مو 

بهتر است که با فواصل 1 تا 2 هفته‌ای از ماسک مو به‌جای محصولات نرم‌کننده استفاده کنید. ماسک موی ترمیمی هم موها را نرم و صاف می‌سازد و هم مرطوب‌سازی مطلوبی را برای آنها به انجام می‌رساند. 

4. روغن مو 

موهای خشک معمولا فاقد چربی هستند و بنابراین اضافه کردن روغن مو به برنامه منظم مراقبت از موها می‌تواند راهکار موثر و مفیدی باشد. پس اگر موهای خشک و کم‌آبی دارید، حتما استفاده از روغن مو را جدی بگیرید. 

5. حوله میکروفایبر 

وقتی از موهای خشک صحبت می‌کنیم، باید به شکنندگی آنها و ضرورت جلوگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر آنها نیز توجه داشته باشیم. استفاده از حوله‌های میکروفایبر که باعث اصطکاک و سایش نمی‌شوند، از تحریک شدن ساقه موها جلوگیری می‌کند و درنتیجه احتمال آسیب‌دیدگی موهای خشک را کاهش می‌دهد.