طب ایرانی مخالف واکسن کرونا نیست

نفیسه حسینی یکتا در برنامه «سلام تهران» گفت: پایه طب ایرانی بر پیشگیری است. براساس تعریف طب ایرانی، پزشکی علمی است که سلامتی را نگه‌ می‌دارد و هنگام بیماری، به دنبال بازگرداندن سلامتی است. 

وی درباره منافات داشتن واکسن کرونا با طب ایرانی گفت: هر چیزی که برای کنترل بیماری مهم باشد، با طب ایرانی مغایرت ندارد. از طرفی در طب ایرانی هم بارها یک ویروس مرده را وارد بدن کرده‌اند تا مقاومت بدن در برابر آن زیاد شود. بنابراین نمی‌توان گفت که واکسن در تضاد با طب ایرانی است. 

حسینی‌یکتا با اشاره به گلایه برخی از متخصصان طب سنتی از وزارت بهداشت جهت به‌کار نگرفتن از این طب در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، گفت: این انتقاد را ما قبول داریم به همین دلیل در ترکیب جدید کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، دستورالعمل‌های سنتی به شکل یک ابلاغیه درمی‌آید و منتشر می‌شود تا در کنار طب رایج، گیاهان دارویی هم معرفی گردد.

وی ادامه داد: دغدغه متخصصان طب سنتی برای استفاده از این علم در پیشگیری از کرونا و صحبت‌هایی که مطرح شده است، اینطور به نظر رسید که آنها با واکسن مخالف هستند. در صورتی که انجمن طب ایرانی اسلامی که زیرمجموعه معاونت آموزشی وزارت بهداشت است، عدم مخالفت خود با واکسن را به صورت علنی اعلام کرد.

این کارشناس با بیان اینکه توزیع یک دارو نیاز به کارآزمایی بالینی دارد، گفت: تعداد زیادی کارآزمایی انجام شده است و تعدادی از داروها هم مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کرده‌اند. تاکنون ۱۷ دارو تحت عنوان فرآورده‌های طبیعی مجوز گرفته که برای درمان کرونا کمک‌کننده است.

گفتنی است برنامه سلام تهران برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای مصطفی امامی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.