تعطیلی مدارس، ضعف جسمانی دانش‌آموزان را افزایش داده است

عارف سعیدی، مدرس دانشگاه تهران و متخصص فیزیوتراپی گفت: حدود دو سال است که مدارس تعطیل هستند و دانش آموزان به صورت آنلاین آموزش‌های خود را سپری می‌کنند. مجازی شدن کلاس‌های درس باعث شد تا تحرک دانش آموزان برای حضور در مدرسه و همچنین فعالیت‌های ورزشی آن‌ها حذف شود.

او افزود: با توجه به حضوری شدن همه مدارس کشور از ابتدای آذر؛ باید به سلامت جسمی دانش آموزان توجه ویژه شود. در واقع فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی دانش آموزان باعث می‌شد تا از بروز اختلال‌های اسکلتی عضلانی در سنین رشد آن‌ها جلوگیری شود.

او ادامه داد: توصیه می‌شود با بازگشایی مدارس، دانش آموزان ساعت درس ورزش خود را مهم بدانند و حتما تمرین‌های ورزشی و کششی را زیرنظر معلم ورزش انجام دهند. البته با توجه به فاصله گرفتن دانش آموزان از فعالیت‌های ورزشی، بهتر است جلسه‌های اول به تمرین‌های کششی و نرمشی اختصاص پیدا کند تا بدن آن‌ها برای ورزش‌های دیگر آمادگی لازم را کسب کند.

این متخصص فیزیوتراپی بیان کرد: ارزیابی و غربالگری دانش آموزان از نظر سیستم اسکلتی عضلانی یک موضوع بسیار حائز اهمیت است که با حضوری شدن مدارس حتما باید در اولویت معلم‌های علوم ورزشی قرار بگیرد. در واقع به دلیل ۲ سال عدم تحرک لازم در دانش آموزان؛ ممکن است اختلال‌های اسکلتی عضلانی مانند گودی کمر و زانوی پرانتزی در آن‌ها دیده شود که نیاز به ارزیابی و غربالگری با حضوری شدن مدارس دارد.

تعطیلی مدارس، ضعف جسمانی دانش‌آموزان را افزایش داده است

سعیدی افزود: با مجازی شدن کلاس ها، نحوه صحیح نشستن و مطالعه دانش آموزان هم تغییر پیدا کرده است و معلم‌های ورزش باید با حضوری شدن مدارس نسبت به تدریس و یادآوری صحیح موارد ذکر شده توجه داشته باشند. در صورت مشاهده اختلال‌های فیزیکی در دانش آموزان؛ حتما این موضوع با والدین آن‌ها و متخصص فیزیوتراپی مطرح شود.

سعیدی گفت: ضعیف بودن سیستم اسکلتی دانش آموزان به دلیل ۲ سال آموزش غیرحضوری و اپیدمی کرونا از موضوعات مهمی است که ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت دانش آموزان، باید به گسترش فعالیت‌های مناسب ورزشی برای تقویت سیستم اسکلتی عضلانی آن‌ها و پیشگیری از اختلال‌های اسکلتی توجه ویژه شود.