مدیر اجرایی مترو پرند: سرفاصله حرکت قطار از پرند به تهران زیر ۱۰ دقیقه می شود

علیرضا رستمی مدیر اجرایی مترو پرند در بازدید از ایستگاه پرند اظهار کرد: تا یک قطار از فرودگاه به پرند برسد و تخلیه و بارگیری مسافر را انجام دهد و به فرودگاه باز گردد تا قطار بعد بیاید حدود ۵۰ دقیقه طول خواهد کشید و شاید ارزش راه اندازی نداشته باشد. ما برای حل این مشکل در ۲ نقطه وسط مسیر ایستگاه‌هایی برای تلاقی یش بینی کردیم. ایستگاه به مفهوم وجود سکو یا ظرفیت بارگیری مسافر نیست بلکه ایستگاه به لحاظ عمیات راه وری خط است یعنی یک خط ما در آن نقطه به ۲ خط با سوزن می رود.

وی اظهار کرد: با این تمهیدات سر فاصله حرکت قزارها به ۲۰ دقیقه می‌رسد. البته در ساعات اولیه صبح که ظرفیت وجود دارد و پیک مسافری از پرند به سمت تهران است می‌شود پشت سر هم قطار اعزام کرد و فاصله زمانی به ۱۰ دقیقه برسد.  پیش بینی ما این است که سرفاصله حرکت قطار‌ها که به صورت یک طرفه صبح اول وقت از سمت پرند و غروب از سمت تهران است به زیر ۱۰ دقیقه برسد.

رستمی گفت: در همین سنازیوی راه اندازی شده ظرفیت پارک شبانه ۵ رام قطار در همین محدوده ایستگاه پیش بینی می‌شود. به همین دلیل  قطار‌هایی که شب می‌آیند اینجا بمانند می‌توانند صبح از این حا حرکت کنند و غالبا صبح ترافیک از سمت پرند به تهران است.

وی اظهار کرد: در تفاهم نامه‌ای که سازمان برنامه و شهرداری تهران با یکدگیر منعقد کردند تا منابعی را برای بازسازی کردن قطار‌های قدیمی در اختیار بگذارند ظرفیت تامین ۷ رام قطار برای شهر جدید پرند پیش بینی شده، اما قطعا تامین رام‌های بیشتر هزینه بیشتری می‌خواهد.

مترو تهران

۴ هزار میلیارد تومان هزینه برای راه اندازی ۵۰ کیلومتر لاین مترو

مدیر اجرایی مترو پرند گفت: به نرخ امروز ۴ هزار میلیارد تومان برای راه اندازی اولیه ۵۰ کیلومتر خط مترو هزینه شده است.

وی اظهار کرد: ساختمان ایستگاه پرند حدود ۷ هزار و ۸۰۰ متر مربع مساحت دارد که شامل سکو، سایه بان و ورودی‌ها  می‌شود. در این ایستگاه کانال کشی ها، آتش نشانی، تاسیسات فاضلاب و غیره انجام شده و در حال حاضر در مرحله نازک کاری است و سقف کاذب آن نیز در حال نصب است. این جا به تنهایی حدود ۸۰ درصد از لحاظ ساختمانی پیشرفت داشته است. تجهیزات برقی روشنایی و گرمایشی و سرمایشی آن در دست تهیه است.

رستمی گفت: با همین منابع موجود تلاش داریم تا ابتدای سال بعد این جا را (ساختمان ایستگاه مترو پرند) راه اندازی کنیم. اما تا زمانی که مشکل منابع حل نشود، تجهیزات تهیه نشود و برق پروژه تامین نشود طبیعتا ناوگان نمی‌تواند تردد و مسافر گیری کند. من خیلی امیدوارم این جا تا سال دیگر راه اندازی شود، البته ما برای چندمین بار این مسائل را مطرح می‌کنیم و تا دوستان بررسی را انجام دهند و منابع تامین شود شاید پروسه زمان بر شود، اما پیش بینی این است که از زمان تامین منابع مالی یک سال برای سفارش گذاری، تست، نصب و ... زمان صرف شود.

وی ادامه داد: طول خط تهران پرند ۵۰ کیلومتر است و همانطور که اشاره شد حدود ۳۱ کیلومتر ان بهره برداری شده است. اگر فرض کنیم ۷۵۰میلیارد تومان را به ما بدهند و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز تا کنون هزینه شده باشد، ۴ هزار میلیارد تومان برای ۵۰ کیلومتر خط هزینه شده است. پولی که ما پرداخت کردیم، نزدیک ۷۰۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۱ که ما شروع به هزینه کردیم دلار ۸۰۰ تومان بود.

رستمی اظهار کرد: هزینه ساخت خط مترو در بیرون شهر به نرخ روز کیلومتری ۱۲۰ میلیارد تومان می‌شود، اما داخل شهر هر کیلومتر هزار و ۲۰ میلیارد تومان خواهد شد.