بعد از خوردن غذا چه کارهایی باید نکنیم؟

اغلب ما بعد از صرف وعده غذایی اشتباهات خاصی را مرتکب می‌شویم که برای بدن مفید نیست. به عنوان مثال، افراد بلافاصله بعد از غذا با این تفکر که هضم غذا را آسان کنند، پیاده روی می‌کنند. اما حقیقت این است که بعد از غذا خوردن 30 دقیقه زمان لازم است تا غذا هضم شود. همچنین، چرت زدن بلافاصله بعد از غذا بسیار مضر است به جای آن سعی کنید هر فعالیتی را که بیشتر دوست دارید مانند، تلویزیون، گپ زدن با دوستان و خانواده انجام دهید.

1. خوابیدن

اگر چرت‌های بعد از غذا را دوست دارید، وقت آن رسیده که این عادت مضر را فراموش کنید. اصولاً وقتی بعد از خوردن وعده غذایی بخوابید، آب گوارشی تولید شده توسط معده باعث سوزش معده می‌شود و کل روند هضم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در واقع، چرت بعد از ناهار در حالی که هنوز احساس سیری می‌کنیم و غذا هنوز هضم نشده بسیار خطرناک است.

2. سیگار کشیدن

یک نخ سیگار بعد از غذا معادل کشیدن 10 نخ سیگار است. این عادت اشتباه و مرگبار برای بدن بسیار مضر است و به هیچ وجه نباید انجام شود. سیگار حاوی مواد سرطان زا است که ممکن است سندرم روده تحریک پذیر را بدتر کند و حتی منجر به کولیت اولسراتیو شود.

3. استحمام

استحمام بعد از غذا هضم آن را به تأخیر می‌اندازد و خونی که در اطراف معده باید هضم غذا کمک کند هنگام دوش گرفتن به سایر قسمت‌های بدن جریان می‌یابد.

4. میوه

غذاهای مختلف با سرعت‌های مختلف هضم می‌شوند. بنابراین میوه‌ها به دلیل هضم آسان بهتر است یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا میل شوند و هرگز میوه‌ها را مستقیماً بعد از غذا نخورید، زیرا هضم را به تأخیر می‌اندازد. وقتی بعد از غذا میوه می‌خورید، با غذا مخلوط می‌شود و جذب آن را محدود می‌کند. در نتیجه باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

بعد از خوردن غذا چه کارهایی باید نکنیم؟

5. چای

به دلیل اسیدی بودن برگ‌های چای روند هضم غذا را مختل و دشوار می‌کند. نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا نیز در جذب آهن بدن اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین از خوردن چای یک ساعت قبل و بعد از غذا خودداری کنید.

6. پرهیز از ورزش

ورزش بعد از غذا روند هضم را مختل و حتی باعث استفراغ و ورم شکم می‌شود.

7. عدم بستن کمربند

پس از صرف وعده‌های غذایی معده را نباید تحت فشار قرار دهید، با این کار روند هضم معده شما مختل می‌شود و منجر به مشکلات مختلف سلامتی می‌شود. بنابراین از بستن کمربند هنگام و بعد از غذا خودداری کنید.

8. خودداری از نوشیدن آب

وقتی بلافاصله بعد از وعده‌های غذایی خود آب می‌نوشید، باعث اسیدیته و نفخ می‌شود و هضم غذا را مشکل می‌کند. سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از غذا و یک ساعت بعد از غذا آب بنوشید.

9. مسواک زدن

خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات و قند مانند نوشابه، نان، کلوچه و غیره باعث ایجاد باکتری‌های خاصی در دهان شما می‌شود. این نوع باکتری‌ها به مینای دندان حمله می‌کنند، بنابراین مسواک زدن درست بعد از خوردن این نوع مواد غذایی می‌تواند به جلوگیری از جمع شدن این باکتری‌ها کمک کند.

اما باید 30 دقیقه بعد از غذا از مسواک زدن خودداری کنید، زیرا در این صورت مینای دندان ضعیف شده و آسیب می‌بیند در عوض، قبل از غذاهای اسیدی دندانهای خود را مسواک بزنید و بعد از آن یک لیوان آب بنوشید تا اسیدهای موجود در دهان شسته شود.