دیدار شهردار تهران با سفرای سوریه، ژاپن و ایتالیا

علیرضا زاکانی شهردار تهران در دیدارهایی جداگانه با سفرای کشورهای سوریه، ژاپن و ایتالیا گفت‌وگو کرد.

شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران در دیدار با زاکانی، مدیریت شهرداری در تهران را کار آسانی ندانست و افزود: البته من اطمینان دارم که شما در این پست موفق خواهید بود و امیدوارم در توسعه زیبایی شهر تهران سهیم باشید.

شهردار تهران نیز روابط و پیوستگی ایران و سوریه را فراتر از دو کشور متعارف توصیف کرد و گفت: در دوره جدید مدیریت شهری معتقد به تحول در روح و کالبد شهر تهران به طور توأمان هستیم. امیدواریم در بعد نرم‌افزار شهر نیز تحولات جدی اجتماعی را ایجاد کنیم و زمینه ساز حضور مردم برای قبول مسؤولیت و اداره شهر برمحور نخبگان باشیم.

زاکانی پس از این دیدار، میزبان آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن در ایران بود که در این دیدار بر استفاده تهران از تجارب ژاپن در حوزه حمل و نقل، محیط زیست، پسماند، ساخت و ساز،  ابنیه ، تکنولوژی و حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: متقابلا می توانیم ظرفیت هایی که در تهران داریم را برای ژاپن عملیاتی کنیم. 

سفیر ژاپن‌ نیز در این دیدار بیان کرد: در بحث دستگاه بازیافت خودکار (RVM) برای بازیافت بطری پلاستیکی پیشتر ۱۸ دستگاه  را به شهرداری تهران اهدا کرده بودیم و ۳۳ دستگاهها دیگر نیز  اهدا خواهد شد چرا که موضوع بازیافت برای محیط‌زیست مهم است و به طور پیوسته آماده همکاری با شهرداری تهران هستیم.

دیدار شهردار تهران با سفرای سوریه، ژاپن و ایتالیا

دیگر برنامه شهردار تهران به دیدار با جوزپه پرونه سفیر ایتالیا اختصاص داشت.

 زاکانی در این دیدار تاکید کرد: پیشنهاد خواهر خواندگی تهران و رم و تشکیل کارگروه مشترک بین این دو شهر و ایجاد زمینه حضور شهردار رم به تهران می تواند زمینه یک همکاری مشترک برای گام‌های بلند و پیوستگی عملی بین دو شهر در موضوعات‌ بشر دوستانه و متعارف شهری باشد.

شهردار تهران همچنین بر توسعه هنر معماری گذشته ایرانی که در دوره های قبل کمتر در کالبد شهر مورد دقت قرار گرفته است، تأکید و همکاری با ایتالیا را در سرفصل‌های مختلف از جمله ترافیک، حمل‌ونقل، آلودگی هوا، موضوعات زیست محیطی، پسماند، سرمایه گذاری، ساخت وساز و گردشگری را ضروری برشمرد. 

سفیر ایتالیا نیز گفت: در زمینه فرهنگی هدف ما در سفارت ایتالیا برجسته سازی میراث فرهنگی و هنری تهران و روابط ایران و ایتالیا  است. همچنین شرکت‌های ایتالیایی می‌توانند در زمینه مدیریت آب، مدیریت پسماند و انرژی‌های تجدید با شرکت های ایرانی در تهران همکاری کنند.