به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ، صنايع دخاني اغلب به صورت مستقيم و غيرمستقيم، سالم و بيضرر بودن مصرف قليان را نسبت به سيگار تبليغ ميكنند و سعي در گسترش مصرف قليان و افزايش ميزان وابستگي به نيكوتين در سطح جهان دارند.

بنا بر اعلام مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، مصرف قلیان میان نسل جوان و نوجوان افزایش یافته است. طبق مطالعات انجام شده در ایران مصرف قلیان در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله، از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ دو برابر افزایش یافته است.

هشدار!!!!

- هر ۶ ثانیه یک نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با دخانیات(قلیان و سایر مواد دخانی) جان خود را از دست می‌دهد.

- مصرف‌کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف‌ کنندگان سیگار مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی - عروقی و تنفسی خواهند شد.

- ۱۲ درصد بیماری‌های قلبی - عروقی، ۶۶ درصد برونشیت و سرطان ریه و ۳۸ درصد بیماری‌های حاد تنفسی در جهان به مصرف دخانیات اختصاص دارد.

- زنانی که در طول دوران بارداری خود، مصرف‌ کننده قلیان بوده یا در معرض دود قلیان اطرافیان قرار گرفته‌اند، وزن نوزادانشان در هنگام تولد کمتر از حد طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی در این نوزادان بیشتر است.

- چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب‌ها، زردی و فساد دندان‌ها، از دیگر آثار مصرف قلیان است.

- دود حاصل از مصرف قلیان ترکیبی از مواد دخانی و دود ناشی از مواد سوختی است که خطری جدی برای اطرافیان محسوب می‌شود.

- استفاده مشترک از قسمت دهانی قلیان، عاملی در انتقال بیماری‌های واگیردارهمچون سل و هپاتیت است.

- معمولا بوی شیرین و طعم مطبوع توتون‌های معسل قلیان باعثمی‌شود برخی مردم، ‌ به ویژه جوانان و نوجوانان بدون توجه به اثرات سوء آن، اشتباها به مصرف قلیان روی آورند.

قلیان و قانون

- هر نوع تبلیغ، حمایت و تشویق افراد به استعمال مواد دخانی و قلیان ممنوع است.

- استفاده از تعابیر گمراه‌ کننده مانند ملایم، سبک، لایت و معطر بر روی محصولات دخانی و تنباکوهای قلیان ممنوع است.

- فروش و عرضه سیگار و قلیان به افراد زیر ۱۸ سال و یا توسط آنها ممنوع است.

- مصرف قلیان در اماکن عمومی نظیر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی، رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها، اماکن فرهنگی و ورزشی، مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایل نقلیه عمومی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، سازمان‌های دولتی و هر نوع مرکز و محل جمعی دیگر ممنوع است.

- ورود، تولید، توزیع، خرید و فروش هر نوع وسایل و کالاهای تبلیغی و جانبی قلیان و سایر محصولات دخانی برابر با قانون ممنوع است.

- مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال قلیان و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی بر عهده مدیران، کارفرمایان و متصدیان اماکن مربوطه است.

- متصدیان و کارفرمایان اماکن عمومی موظفند تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت استعمال قلیان و سایر مواد دخانی را در نقاط مناسب و در معرض دید عمومی نصب کنند.

استعمال دخانیات از طریق قلیان

به طور کلی قلیان از قسمت‌های سر، بدنه، جام آب و شلنگ تشکیل شده است. سوراخ‌های موجود در قسمت سر قلیان باعثمی‌شود تا دود حاصل از آن، از مجرای میانی به مخزن آب وارد شده و پس از مرطوب شدن در سطح آب از طریق شلنگ استنشاق شود. توتونی که در سر قلیان قرار دارد مرطوب بوده و خود به خود قابلیت اشتعال را ندارد در نتیجه توسط ذغال پوشانده می‌شود.

هنگامی که سر قلیان پر از توتون و ذغال در حال سوختن است، با انجام یک مکش، هوای گرم که شامل مواد حاصل از سوختن ذغال و توتون بوده با عبور از بدنه قلیان و ایجاد حباب‌هایی بر سطح آب از راه شلنگ به شخص مصرف‌ کننده می‌رسد. به طور کلی طی یکبار مصرف قلیان، مقادیر زیادی منوکسید کربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان‌زای حاصل از احتراق ذغال، مواد ایجاد کننده حرارت و توتون استنشاق می‌شود. این ترکیبات در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز برای مصرف‌ کننده و همچنین افراد در معرض دود تحمیلی، شدیدتر است.

آثار بهداشتی استعمال قلیان

برخلاف تصور بعضی افراد دود حاصل از قلیان به هیچ وجه کم‌خطر نیست بلکه حاوی مواد سرطان‌زا و سمی بی‌شماری است که باعثسرطان‌های ریه، لب و حفره دهانی، بیماری‌های قلبی - عروقی و دیگر بیماری‌ها و سرطان‌ها می‌شود. خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قلیان و سایر مواد دخانی مصرف می‌کنند پنج برابر افرادی است که مصرف‌ کننده این مواد نیستند.

هر فرد سیگاری به طور متوسط روزانه ۸ تا ۱۲ نخ سیگار مصرف می‌کند و به طور متوسط با ۴۰ تا ۷۵ پک در روز حدود ۰.۵ تا ۰.۶ لیتر دود استنشاق می‌‌کند درحالی‌ که مصرف‌ کننده قلیان در هر پک ۰.۱۵ تا یک لیتر دود استنشاق می‌کند. به عبارت دیگر از نظر مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف‌ کننده قلیان در هر وعده مصرف معادل ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار دود دریافت می‌کند. درحالی‌ که آب مقدار بسیار کمی از نیکوتین موجود در توتون را جذب می‌کند، مصرف‌ کننده قلیان با توجه به حجم دود دریافتی به اندازه کافی نیکوتین دریافت می‌کند که به آن اعتیاد پیدا کند.

تنباكو و توتون مورد استفاده در قليان معمولا از بيكيفيتترين و نامرغوبترين انواع موجود و در واقع خطرناكترين آنها است. از طرف ديگر اسانسها و مواد معطر استفاده شده در تنباكوهاي معسل يا ميوهاي حاوي هزاران ماده سمي و كشنده است.