شیوه نامه جدید برای شناسایی خطا در تست کرونا

تست کرونا (PCR) یکی از راهکار‌های موثر برای شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه کردن آنهاست. این روش می‌تواند به قطع زنجیره همه گیری کمک کرده و مانع از ابتلای افراد آسیب پذیر به کووید ۱۹ شود.

اما یکی از موضوعات مهم در این زمینه این است که احتمال بروز خطا در تست کرونا گرچه اندک، ولی وجود دارد. به تازگی دانشمندان موفق شده اند با یک سازوکار، بروز خطا در تست کرونا و مثبت شدن اشتباه تست را کشف کنند.

متخصصان آمریکایی می‌گویند این روش از قرنطینه شدن غیرضروری فرد و انجام تست مجدد کرونا در افرادی که به کووید ۱۹ آلوده نشده اند جلوگیری می‌کند.

لسترلی فیلد، استاد پاتولوژی دانشگاه میسوری درباره این تحقیقات می‌گوید: تست مثبت اشتباهی کرونا یکی از موارد رایج در همه گیری کووید ۱۹ است. این موضوع باعث قرنطینه اشتباهی بیمار شده و دیگر فرآیند‌های درمانی را در فرد به تاخیر می‌اندازد.

متخصصان تاکید دارند براساس شیوه نامه جدید، برای اطمینان از جلوگیری از بروز خطا در تست، تمامی افرادی که هیچ علائمی از کرونا را ندارند و تست آن‌ها مثبت اعلام شده باید تستی دیگر انجام دهند. این گروه از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ به مدت ۸ هفته اقدام به اجرایی کردن تست بر روی بیش از ۲۴ هزار نفر کردند. از این میان ۲۸۸ فرد که علائم کرونا نداشتند، تستشان مثبت اعلام شد.

شیوه نامه جدید برای شناسایی خطا در تست کرونا

آزمایش مجدد بر روی افراد بدون علامت نشان داد ۲۰ مورد از آن‌ها به نادرستی تست کرونایشان مثبت اعلام شده است. محققان می‌گویند این آزمایش در گام نخست بار دیگر نشان داد، احتمال بروز خطا در تست کرونا وجود دارد. در گام بعدی، شیوه نامه جدید که براساس آن افراد بدون علائم دوباره تست کرونا بدهند می‌تواند خطای آزمایش را نشان دهد.