انسان، در چه صورتی گناه نمی کند!

سرویس مذهبی افکار نیوز - اگر انسان به برکت تأییدات حق تعالی مالکیت بر نفس پیدا کند، همان مالکیتی که سیّدنا و مولانا علی(علیه السّلام) به مالک می گوید: «فَاَملِک هَواکَ» ۱.(زمام هوی و هوس را در دست گیر.) همان مالکیتی که موسی می گوید: «لا اَملِکُ إلّا نَفسی وَ أَخی» ۲.

اگر شما حاکم بر نفس شدید، چشم و گوش و دستتان معصیت خدا را نمی کند، چون تا نفس با معصیت چشم توافق پیدا نکند، چشم معصیت نمی کند. اگر کسی مالک نفس شد، مالک همه اعضا و جوارح است، مالک شیطان است، بر شیطان حاکم است. این از خصوصیات انسانی است که در مسیر نور و در حرکت الهی خود متابعت از هوی و هوس نمی کند، رضای خدا را در نظر می گیرد.

اگر انسان در مسیر شیطان واقع شود، همین فسادهایی است که تاکنون دیده اید. در این صورت، بشر حاضر است برای هوی و هوس خود تمام کره زمین را به آتش بکشد. در این مسیر، شیطان کاملی است، شیطان مجرّبی است. اختیار دست خود شماست که در مسیر حق حرکت کنید، یا در مسیر باطل. در مسیر نور حرکت کنید یا در مسیر ظلمت.

خیال نکنید کسانی که در مسیر ظلمت حرکت می کنند قوی هستند. این ها ضعف دارند. اگر ضعیف نبودند با نورانیت عقلی و نور الهی آشنا می شدند.
منبع:
۱. نهج البلاغه، نامه ۵۳.
۲. سوره مائده، آیه ۲۵.
۳. سلوک معنوی، آیت الله بهاءالدینی، ص ۳۵.