هشدار سازمان هواشناسی درباره روز یکشنبه

  سازمان هواشناسی هشدار داده برف و باران شدید برای دوسوم استانهای کشور در راه است. این سازمان هشدار نارنجی داد که بارشها در ۲۰ استان کشور تداوم خواهد یافت. طبق پیش بینی‌ها، بارش باران، گاهی توام با وزش باد شدید موقت، در مناطق گرمسیر همراه با رعد و برق و در نواحی سردسیر و ارتفاعات بارش برف در ۲۷ آذرماه برای استان‌های چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان، غرب اصفهان، شمال فارس، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، یکشنبه ۲۸ آذرماه برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شرق خوزستان، دوشنبه (۲۹ آذرماه) برای چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات غربی اصفهان و سه‌شنبه (۳۰ آذر ماه) برای چهارمحال و بختیاری، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی، شرق لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات استانهای البرز، قزوین، تهران و غرب اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

در ابتدا، مشکلات جانبی بارشها همانطور که پیش بینی می شد در مناطق پربارشی مانند لرستان، خود را نشان داد و باعث آبگرفتگی و مسدودشدن راههای شهرستانهایی مانند پلدختر شد. حتی در مرکز استان بزرگی مانند اهواز هم مشکل آبگرفتگی پس از بارندگی های اخیر توی ذوق مردم زد. همچنین مسولان پلیس راهور به رانندگان اخطار دادند که بارشها باعث شده جاده‌های جنوب غرب کشور دچار لغزندگی شوند و باید رانندگان بیشتر احتیاط کنند.

هشدار سازمان هواشناسی درباره روز یکشنبه

برف و بحران زمستانی

ولی در برخی استانها، بارشهای این هفته، تبدیل به بحرانی زمستانی شد که نمونه بارز آن را می توان در قطع ارتباط مردم به خاطر مسدودشدن راههای مواصلاتی مشاهده کرد. در برخی مناطق که به صورت سنتی در زمستان، برف گیر بودن گردنه ها باعث مسدود شدن جاده می شد، این اتفاق عادی تلقی شد.

چنانکه در گردنه های پربرف زردکوه واقع در استان چهارمحال و بختیاری، بارش برف سنگین جاده های کوهستانی را مسدود کرد. به طور مثال در بارشهای اخیر برف در گردنه عسل کشان شهرستان کوهرنگ و با توجه به صعب العبور بودن مسیر و احتمال کولاک،سقوط بهمن و ایجاد خطرات احتمالی تا اطلاع ثانوی این مسیر مسدود شد.

ولی بحران زمستانی هفته اخیر تنها به گردنه های برفگیر کوهستانی در استانهای غربی کشور محدود نشد. در برخی استانها به خصوص در شمال غرب کشور بارش برف چنان بالا زد که اتوبان بزرگ و شلوغی مانند زنجان-تهران را مسدود کرد و باعث گرفتار شدن مردم در ساعت ۴ صبح در میانه راه شد.

در آذربایجان غربی، بعد از مدت‌ها بی بارشی، سرانجام اولین بارش برف امسال ارومیه را سفیدپوش کرد و باعث خوشحالی مردم شد ولی حس و حال برف، برای عده ای از مسافرانی که قصد استفاده از خدمات فرودگاه ارومیه را داشتند، شکل دیگری داشت چون فرودگاه ارومیه به خاطر بارش سنگین برف و البته مه گرفتگی بسته شد و کلیه پروازهای این فرودگاه به تاخیر خورد.

روی زمین هم جابجایی بین شهری مردم در شمال غرب کشور با مشکل مواجه شد. آنطور که مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفته: امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف و کولاک در محورهای اشنویه _ ارومیه جاده فرعی دیزج مرگور، ارومیه سرو و محور چالدران،خوی گردنه قوری گل و گردنه تاس کند انجام شده که  به ۲۷۶ نفر امدادرسانی و امکانات و مواد غذایی لازم در اختیار آنها قرار گرفته است.

اخبار حاکی از آن است که شامگاه پنجشنبه بر اثر بارش سنگین برف راه ارتباطی حدود ۱۷۰ روستای هشترود و چاراویماق واقع در استان آذربایجانی شرقی بسته شده بود که با تلاش راهداران، راه ۱۵۰ روستا بازگشایی شد ولی به علت بارش برف و کولاک مجددا راه ارتباطی تعدادی از روستاها بسته شد.

آنطور که مسولان امدادرسانی می گویند برخی ماشینهای سواری در جادههای شمال غرب کشور اسیر برف و کولاک شده و از حرکت بازمانده اند و البته مددرسانی به آنها ادامه دارد. طبق اخبار منتشر شده تیم های امدادی مستقر در محور ارومیه به سیلوانا زیوه بعد از رهاسازی  ۲۰ دستگاه خودروی گرفتار شده در برف و کولاک، به خودروهای مزبور به استعداد ۲۴ نفر با توزیع اقلام خوراکی بین حادثه دیدگان امدادرسانی کردند.

در این راستا رسول زاده، معاون راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی اعلام کرد بارش برف در برخی مناطق این استان به ۲۰ سانتیمتر در یک روز رسیده است که میزان بسیار مناسبی است.

رسول زاده گفت: جاده های تبریز به اهر، مرند، شبستر و بستان آباد میزان بارش زیاد بوده و ارتفاع برف در آن ها به بیش از ۲۰ سانتی متر می رسد.

بارش برف ادامه دارد

سازمان هواشناسی درباره تداوم بارش برف و باران در شمال غرب کشور، از آذربایجان غربی گرفته تا کردستان و دامنه های البرز، خبر داده است. آنطور که کارشناس هواشناسی امروز اعلام کرده مردم در اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، غرب تهران، گیلان و غرب مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی باید منتظر برف باشند و البته باران در سایر مناطق کشور از جنوب غرب گرفته تا استانهای شرقی ادامه خواهد داشت.

فریبا گودرزی کارشناس هواشناسی اعلام کرد: هفته آینده با کاهش پنج تا هشت درجه‌ای دما، بارش برف، باران و وزش باد در برخی استان‌های کشور رو به رو خواهیم بود.

گودرزی روز جمعه درباره وضعیت جوی کشور گفت: امروز در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، گیلان، مازنداران، گلستان، تهران، البرز، شمال ایلام و همدان بارش باران، برف و وزش باد را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و ارتفاعات کرمان بارش خفیف باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

گودرزی افزود: فردا - شنبه - نیز در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی شاهد بارش باران، برف همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما خواهیم بود. در این مناطع هوای حدود پنج تا هفت درجه سردتر خواهد شد.