چگونه می توان به طور طبیعی به کودک پروبیوتیک داد؟

تحقیقات نشان داده است که این باکتری ها با مغز و سیستم ایمنی در ارتباط هستند و ممکن است نقش بزرگی در رشد مغز، شناخت و خلق و خو ایفا کنند.

با وجود تمام مزایای احتمالی، جای تعجب نیست که والدین در مورد استفاده از پروبیوتیک ها برای کودکان مردد هستند. اما آیا چیزی در مورد فواید پروبیوتیک برای کودکان می دانیم؟

فواید پروبیوتیک برای کودکان 

محققان هنوز در حال بررسی تمام مزایای پروبیوتیک ها، فواید پروبیوتیک برای کودکان و نحوه عملکرد آنها هستند. پروبیوتیک ها ممکن است به هضم غذا، پیشگیری از بیماری های عفونی و حتی حفظ وزن کمک کنند.

برخی از مطالعات می گویند پروبیوتیک ها به کودکان با مشکلات گوارشی مانند یبوست ، بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و اسهال عفونی کمک می کنند. با این حال، مطالعات دیگر نشان می دهند پروبیوتیک ها چنین تاثیری ندارند. چرا که هر کودک میکروبیوم فردی خود را دارد. میکروبیوم برای هر فرد مانند اثر انگشت منحصر به فرد است. بیشتر پروبیوتیک ها حاوی سویه های لاکتوباسیلوس هستند، اما انواع دیگری نیز ممکن است در روده وجود داشته باشند. پروبیوتیک‌ها تنها در صورتی می‌توانند به سلامت کودک کمک کنند  که دارای سویه‌های باکتری مناسب برای روده کودک باشند. در غیر این صورت، ممکن است هیچ تاثیری نداشته باشند.

پروبیوتیک ها ممکن است به تسکین یبوست حاد، قولنج و رفلاکس در نوزادان و کودکان سالم کمک کنند. آنها همچنین ممکن است به پیشگیری از عفونت های ثانویه و اسهال در کودکانی که از آنتی بیوتیک استفاده می کنند و به پیشگیری از اگزما و آلرژی در برخی از کودکان کمک کنند.

آیا پروبیوتیک ها برای کودکان بی خطر هستند؟

اگرچه فواید پروبیوتیک برای کودکان در حال بررسی است، واضح است که برای کودکان بی خطر است. با این حال، به والدین توصیه می شود به کودکان زیر یک سال پروبیوتیک داده نشود. در حال حاضر، اطلاعات ایمنی کافی در مورد پروبیوتیک ها برای نوزادان وجود ندارد. برای کودکانی که به شدت بیمار هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید قبل از مصرف پروبیوتیک با پزشک مشورت شود.

آیا می توان به کودک بیش از حد پروبیوتیک داد؟

هیچ دوز تعیین شده ای برای کودکان وجود ندارد. برای تعیین بهترین مکمل پروبیوتیک و دوز آن، با متخصص کودکان مشورت کنید.

چگونه می توان به طور طبیعی به کودک پروبیوتیک داد؟

اگر کودک نوزاد یا شیرخوار است، شیردهی بهترین راه برای تهیه پروبیوتیک است. شیر مادر حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک و همچنین الیگوساکاریدهای شیر انسان (HMOs) است. این کربوهیدرات های تخصصی فقط در شیر مادر ظاهر می شوند و به عنوان "پری بیوتیک" عمل کرده و رشد باکتری های سالم را افزایش می دهند. برخی از شیرخشک ها نیز شامل پروبیوتیک ها و HMO ها است که به ساخت میکروبیوم کودک کمک می کنند.

برای کودکان بزرگتر، رژیم غذایی سالم توصیه می شود. میوه های تازه، سبزیجات و ماست همگی به بهبود سلامت روده و سلامت کلی بدن کمک می کنند. کودکان باید از غذاهای چرب یا نوشیدنی های شیرین که نه تنها به سلامت روده بلکه به سلامت کلی آسیب می زنند، اجتناب کنند.

چگونه می توان به طور طبیعی به کودک پروبیوتیک داد؟

علاوه بر این، مصرف آنتی بیوتیک در کودکان را کاهش دهید، آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری های مفید روده کودک را از بین ببرند. قبل از درخواست آنتی بیوتیک، مطمئن شوید که کودک یک عفونت باکتریایی دارد، چرا که عفونت ویروسی نیاز به آنتی بیوتیک ندارد.

مواد غذایی پروبیوتیک مانند ماست را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید تا میکروبیوم او را سالم نگه دارد. اگر کودک ماست دوست ندارد، سعی کنید از آن به جای سس مایونز در ساندویچ مورد علاقه اش استفاده کنید یا روی سیب زمینی پخته شده بریزید.

مکمل ها یا مواد غذایی پروبیوتیک: کدام بهتر است؟

پروبیوتیک ها به برخی مواد غذایی مانند ماست و پنیر اضافه می شود. همچنین به طور طبیعی در مواد غذایی تخمیر شده مانند دوغ، کفیر و کلم ترش یافت می شوند.

اگر می‌پرسید مکمل‌ها یا مواد غذایی پروبیوتیک کدام بهتر هستند، پاسخ روشن نیست. دریافت مواد مغذی از غذاهای کامل معمولا بهترین راه است. اما در مورد پروبیوتیک ها، ممکن است کودک نتواند به تنهایی از غذا به اندازه کافی دریافت داشته باشد. پروبیوتیک‌های موجود در مواد غذایی ممکن است در فرآیندهای تولید و ذخیره‌سازی زنده نمانند. تا زمانی که یک آزمایشگاه در آشپزخانه خود نداشته باشید، هیچ راهی برای دانستن اینکه دقیقا چقدر از آنها زنده هستند وجود ندارد.

مکمل ها را نیز تنها از برندهای معتبر خریداری کنید. قبل از استفاده، تاریخ انقضا و شرایط نگه داری را بررسی کنید تا بدانید که آیا محصول یخچالی است یا می تواند در محیط خانه نگه داری کرد.