زمستان آمد، ایران برفی شد | تداوم فعالیت سامانه‌های بارشی جدید در هفته جاری

 بعد از بارش‌های سیل‌آسا در جنوب ایران و خسارت‌های زیادی که باران روی دست اهالی فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان گذاشت، در هفته جاری هم با ورود ۲سامانه بارشی جدید بسیاری از استان‌ها هشدار سیل و آب‌گرفتگی دریافت کرده‌اند. علاوه بر آن بارش برف در نیمه شمالی و شمال غرب کشور موجب بسته شدن راه‌ها، لغزندگی جاده‌ها و تعطیلی مدارس شد. پایتخت هم روز گذشته با بارش برف و تگرگ حال و هوای زمستانی به‌خود گرفت.

   پایتخت برفی

  براساس اعلام اداره کل هواشناسی تهران،  پایتخت از روز شنبه تا روز دوشنبه (۲۵ تا ۲۷ دی‌) آسمان

نیمه ابری همراه با وزش ملایم باد و در بعضی ساعات همراه با بارش پراکنده باران و در ارتفاعات همراه با کولاک و برف خواهد داشت. این پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و روز گذشته پایتخت از ساعت‌های اولیه صبح به‌ویژه در مناطق شمالی شاهد بارش باران، تگرگ و برف بود.

امدادرسانی به 200 خودروی گرفتار در برف

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی توضیح می‌دهد که به جز  محورهای استان‌ تهران، در محورهای البرز، خراسان رضوی، زنجان قزوین، مازندران، همدان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمان، کرمانشاه و فارس بارش باران و برف را شاهد بودیم و در برخی محورها چون ایلام، بوشهر، خراسان شمالی، سمنان، خوزستان، یزد و گلستان نیز بارش باران گزارش شده است.

   سیل در ایلام و خوزستان

بارندگی‌های شدید روز گذشته (شنبه) علاوه بر کندی تردد در محورهای مواصلاتی موجب شد بعد از تجربه سیل‌های مرگبار در استان‌های جنوبی این بار جنوب‌غرب و غرب کشور تحت‌تأثیر سیلاب قرار بگیرند.

ایلام از اواخر هفته گذشته شاهد بارش‌های گسترده بود، ‌طوری که تا صبح روز گذشته (شنبه) مورموری آبدانان در این استان با ۹۹میلی‌متر و ماژین دره‌شهر با ۵۳میلی‌متر بیشترین حجم بارندگی‌ را داشتند. بارندگی‌ها برای مورموری تبعاتی هم داشت تا جایی که به‌دلیل آب‌گرفتگی معابر و بروز سیلاب خسارت فراوانی به منازل و معابر و زیرساخت‌های این منطقه وارد شد.

فرماندار آبدانان با بیان اینکه رودخانه‌ها و مسیل‌های داخل شهر گنجایش بارش را نداشته‌اند، می‌گوید: براساس برآوردهای اولیه به بیش از ۷۰منزل مسکونی و ۳۰مغازه خسارت وارد شده و عمده خسارت به وسایل منزل، آب بردن احشام، تانکرهای آب، زیرساخت‌های شهر مورموری و... مربوط می‌شود.

به‌گفته یدالله حاتمی، اکیپ‌های خدماتی، تمیزکاری معابر و منازل را شروع کرده‌اند و اکیپ‌های  هلال احمر هم در حال ارائه خدمات به سیل‌زدگان هستند.

بهرام اهل‌والی، مدیر امور عشایری آبدانان هم اعلام می‌کند که بر اثر بارندگی و سیلاب بی‌سابقه ۱۰۰راس دام عشایر منطقه مورموری تلف شده و همچنین قطعی ۶۰درصد از راه‌های عشایری منطقه، خسارت‌ به ۴۰تانکر ثابت آبرسانی عشایر و آذوقه و علوفه عشایر و دامداران بخش دیگری از تبعات بارندگی است.

بارندگی در خوزستان هم علاوه بر آب‌گرفتگی معابر دردسرهایی برای شهروندان رقم زده است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به برقراری تردد در محورهای اصلی و شریانی این استان می‌گوید: ٩جاده روستایی در استان براثر بارندگی ۲۴ساعت گذشته مسدود شده است. به‌گفته غلامعباس بهرامی‌نیا، مسیر ۳روستا در دزفول، ۵روستا در اندیمشک و یک محور در گتوند به‌دلیل سیلابی شدن جاده مسدود است که با فروکش آب، راهداران برای پاکسازی مسیرها وارد عمل خواهند شد.

   توفان شن در کرمان

توفان شدید از جمعه‌شب نقاط مختلف استان کرمان را فراگرفته است، تا حدی که با ایجاد گرد و خاک در برخی مناطق موجب تعطیلی مدارس شد.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کرمان با بیان اینکه ناپایداری جوی شامل بارش و وزش باد در بیشتر نقاط این استان تا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت، می‌گوید: روز گذشته سرعت تندباد در شهرستان انار ۶۰کیلومتر بر ساعت، لاله‌زار ۵۸، شهربابک ۲۹، رفسنجان ۲۵ و سیرجان ۲۲کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

حمیده حبیبی با بیان اینکه خیزش گردوغبار به‌دلیل وجود تندباد در کرمان دید افقی را به ۵کیلومتر کاهش داده است، می‌افزاید: در شهداد (شمال شرق استان) و جیرفت (جنوب استان) نیز بدون وجود تندباد دید افقی به‌ترتیب به ۴ و۵ کیلومتر تنزل یافته است. توفان و گردوغبار در حالی اغلب مناطق کرمان را تحت‌تأثیر قرار داده و محور فهرج به شوره گز را مسدود کرده است. تا روز سه‌شنبه در مناطق سردسیر و ارتفاعات کرمان بارش برف را شاهد خواهیم بود و حتی هشدار نارنجی برای این استان صادر شده است.

  ۴روز بارانی تا آخر هفته   

امروز، یکشنبه (۲۶دی) نیز بارش‌ باران در جنوب، جنوب شرق، شرق، شرق و شمال شرق کشور ادامه دارد و با ورود سامانه بارشی دیگری از غرب، در شمال غرب، غرب، سواحل شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و غرب تهران بارندگی‌ها تقویت می‌شود.

 شدت بارش‌های امروز بیشتر برای جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، جنوب اردبیل، گیلان، نیمه جنوبی فارس، کرمان، هرمزگان، جزایر شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و خراسان جنوبی است.

همچنین فردا دوشنبه علاوه بر این مناطق در غرب اصفهان و جنوب غرب کشور این وضعیت ادامه خواهد داشت. شدت بارش‌ها برای شرق گیلان، غرب مازندران، شمال زنجان، ‌کردستان، کرمانشاه، لرستان، شمال ایلام، ارتفاعات شمال خوزستان، جنوب شرق فارس، شرق هرمزگان و جزایر خلیج‌فارس است.

سه‌شنبه نیز سامانه بارشی در جنوب غرب، جنوب، جنوب شرق و شرق کشور فعال خواهد بود و علاوه بر آن در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران و مناطقی از غرب و جنوب غرب بارش خفیف برف و باران، وزش باد و کاهش محسوس دما پیش‌بینی شده. چهارشنبه با ورود سامانه بارشی جدید به غرب کشور بارش برف در شمال غرب، کرمانشاه، شمال ایلام و سواحل دریای خزر آغاز خواهد شد.

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در شمال غرب و سواحل دریای خزر کاهش ۷ تا ۹درجه‌ای دما و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در دامنه‌های جنوبی البرز، غرب، جنوب غرب، مرکز و شرق کشور نیز کاهش ۷ تا ۹درجه‌ای دما پیش‌بینی شده است.‌