قرص انتریک کوتد برای چیست

درباره قرص‌های آنتریک کوتد چه می‌دانید؟! این قرص‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در معده باز نمی‌شوند و پس از ورود به روده باز و جذب می‌شوند. یکی از قرص‌های انتریک کوتد، آسپرین است که با نام‌های دیگری همچون آ.اس.آ هم شناخته می‌شود. این دارو برای بیماران قلبی و افرادی که سابقه سکته قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند، بسیار نام‌آشناست. آسپرین با کاهش غلظت خون از انسداد رگ‌ها و در نهایت بروز مجدد سکته در این افراد پیشگیری می‌کند. در ادامه با قرص انتریک کوتد، فواید و چگونگی مصرف آن آشنا می‌شویم.

معرفی قرص انتریک کوتد

قرص انتریک کوتد (Enteric Coated) در طبقه‌بندی دارویی جزء داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی قرار می‌گیرد. این چنین داروها در مواردی مثل کاهش التهاب، درد، تب و… کاربرد دارند. یکی از این داروها قرص آسپرین است که مصرف آن در افرادی که سابقه سکته قلبی یا مغزی داشته‌اند، توسط پزشکان، توصیه می‌شود. به علاوه، از این قرص برای درمان سردردهای خفیف و متوسط، دردهای عضلانی، دندان درد و دیسمنوره (قاعدگی دردناک)، استفاده می‌شود.

از قرص انتریک کوتد با نام دیگر آسپرین یا آ.اس.آ برای درمان و تسکین التهاب و درد ناشی از اختلالات روماتیسمی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، آرتریت ایدیوپاتیک و همچنین برای درمان بیماری‌هایی که همراه با تب هستند مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نیز استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که اگرچه فواید مصرف داروی آ.اس.آ برای برخی افراد، موضوع اثبات شده‌ای است، اما مصرف بی‌رویه و خودسرانه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که می‌تواند باعث بروز خونریزی شود. به همین دلیل است که پزشکان برای بیمارانی که سابقه سکته نداشته‌اند یا دچار حمله قلبی نشده‌اند، استفاده روزانه از انتریک کوتد را توصیه نمی‌کنند.

داروهای انتریک کوتد یا دارای این پوشش به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در تماس با اسید معده باز نمی‌شوند و پس از ورود به روده و تغییر اسیدیته باز شده و جذب می‌شوند. نکته‌ای که وجود دارد این است که قرص‌های انتریک کوتد باید با معده خالی مصرف شود چرا که معده خالی حالت اسیدی‌تری نسبت به زمانی که غذا به آن وارد می‌شود دارد، پس داروی انتریک کوتد به احتمال کمتری در معده باز خواهد شد.

آسپرین یا آ.اس.آ یکی از معروف‌ترین قرص‌های اتریک کوتد است تا جایی که به طور کلی انتریک کوتد را با نام آسپرین می‌شناسند. از دیگر داروهای انتریک کوتد می‌توان به ناپروکسن و امپرازول اشاره کرد.

حفاظت از قلب: مصرف این دارو روشی برای پیشگیری از عود برخی علائم ناراحتی‌های قلبی است. این دارو از انباشته شدن پلاکت‌های خون که باعث ایجاد لخته می‌شوند، پیشگیری کرده و احتمال بروز سکته را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آسپرین

پیشگیری از لخته شدن خون: لخته شدن خون درون رگ‌ها مشکل شایعی است که باعث بروز سکته می‌شود. این دارو با رقیق کردن خون می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. به همین دلیل است که مصرف آن از سوی برخی متخصصان به بیماران دارای سابقه سکته قلبی، توصیه می‌شود.

پایین آوردن تب: همانطور که گفتیم نام دیگر این دارو آسپرین است و از قدیم تا به امروز برای پایین آوردن تب کودکان، استفاده می‌شود. بنابراین مصرف این دارو با تاثیری که روی مغز می‌گذارد؛ باعث کاهش درجه حرارت بدن در کودکان می‌شود.

پیشگیری از سقط جنین: قرص انتریک کوتد می‌تواند برای پیشگیری و کاهش احتمال سقط جنین برای مادرانی که با این خطر مواجه هستند، مفید باشد. این قرص می‌تواند بعد از ناهار یا شام مورد استفاده قرار گیرد. البته باید هفته ۳۶ بارداری مصرف آن قطع شود.

کاهش فشار خون: از آنجایی‌که این دارو غلظت خون را کاهش می‌دهد، می‌تواند به عنوان یکی داروهای کاهش فشار خون در مبتلایان به فشار خون بالا استفاده شود. پزشک پس از اندازه‌گیری فشار خون بیمار در صورت نیاز مقدار مناسبی از دارو را برای او تجویز کند.