برنامه نویسی اندروید را از کجا شروع کنیم

گوشی‌های هوشمند اندروید در دنیای امروز سهم زیادی را به خود اختصاص داده‌اند و در واقع اکثر افراد یک گوشی اندرویدی دارند. اکثر نیاز‌های مختلف افراد با استفاده از این گوشی برطرف می‌شود و علاوه بر آن کار‌ها و بازی‌های زیادی را نیز می‌توان روی این گوشی‌ها اجرا کرد. تمام این موارد به اندروید و کد‌های آن بستگی دارد. استفاده از سیستم عامل اندروید روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل اهمیت برنامه نویسی اندروید نیز هرروز بیشتر می‌شود و برنامه‌نویسان جدیدتری وارد دنیای اندروید می‌شوند. در این مقاله به بررسی کامل برنامه نویسی اندروید و راه‌های یادگیری آن پرداخته شده است.

android

برنامه نویسی اندروید چیست؟

برنامه نویسی انواع مختلفی دارد و درواقع تمام دنیای مدرن با کد‌های مختلف و با کمک زبان‌های برنامه نویسی مختلف در جریان است. برنامه نویسی در تمام زمینه‌ها کاربرد دارد و اندروید نیز از این قضیه مستثنی نیست. این نوع از برنامه نویسی برای اندروید استفاده می‌شود و تنها مختص گوشی‌های موبایل نیست. با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از دستگاه‌ها از جمله تلویزیون، یخچال و ساعت‌ها بر پایه اندروید ساخته می‌شوند. تمام برنامه‌ها و نرم‌افزار‌ها با استفاده از برنامه نویسی اندروید برای استفاده در این دستگاه‌ها طراحی می‌شوند.

به طور کلی هنگامی که نرم‌افزاری برای سیستم عامل اندروید طراحی می‌کنید یا اپلیکیشنی برای آن می‌سازید، از برنامه نویسی برای اندروید بهره می‌برید. برنامه نویسی برای اندروید طرفداران زیادی دارد، زیرا محبوبیت اندروید بسیار زیاد است و ساخت یک اپلیکیشن یا بازی جذاب برای اندروید می‌تواند درآمد زیادی با خود به همراه داشته باشد.

پیش نیاز‌های برنامه نویسی اندروید

به طور کلی برنامه نویسی برای اندروید درجه سختی متوسط دارد. یادگیری آن راحت است اما زمان نسبتاً زیادی طول می‌کشد تا بتوانید در آن ماهر شوید و با استفاده از برنامه نویسی اندروید اپلیکیشنی طراحی کنید. در نتیجه بهتر است تا انگیزه و علاقه بالایی نیز داشته باشید. به طور کلی در صورتی که به برنامه نویسی علاقه نداشته باشید، نمی‌توانید در هیچ یک از حوزه‌های مختلف آن پیشرفت کنید. پیشرفت در برنامه نویسی اندروید به تلاش‌تان بستگی دارد و با توجه به میزان تلاش‌تان در زمان متفاوتی به نتیجه خواهید رسید. با این حال می‌توان گفت سه ماه مدت زمان خوبی برای رسیدن به سطوح بالا در این نوع از برنامه نویسی است، به شرطی که روزانه چندین ساعت برای آن وقت بگذارید.

همچنین برای برنامه نویسی اندروید باید سیستم خوب و مدرنی داشته باشید. برنامه نویسی اندروید برخلاف بقیه زمینه‌ها، نیاز به سیستم خوبی دارد و با سیستم‌های عادی نمی‌توان این نوع از برنامه نویسی را انجام داد. بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی سنگین نیستند و اکثر محاسبات و عملیات‌های آن‌ها در معمولی‌ترین سیستم‌ها انجام می‌شود. با این حال برای برنامه نویسی اندروید نیاز به سیستم خوبی خواهید داشت که رم و پردازنده سطح بالایی داشته باشد. نرم‌افزاری که برای این نوع از برنامه نویسی استفاده می‌شود سنگین است و منابع زیادی از سیستم را مصرف می‌کند.

kotlin

زبان‌های برنامه نویسی اندروید

به طور کلی برای هر نوع از برنامه نویسی زبان‌های مختلفی وجود دارد. هر یک از این زبان‌ها دارای کد‌های مشابه و متمایزی نسبت به یکدیگر هستند و ویژگی‌های مختلفی دارند. زبان‌های برنامه نویسی اندروید به دو دسته زبان‌های نیتیو و فریم‌ورک تقسیم می‌شوند.

زبان نیتیو برای برنامه نویسی اندروید

این زبان‌ها، توسط شرکت‌های سازنده نیز توصیه می‌شوند و به همین دلیل کتابخانه‌های زیادی نیز بر پایه زبان‌های نیتیو نوشته شده‌اند. اپلیکیشنی که با استفاده از این زبان‌ها طراحی شده است، توسعه‌پذیری بالاتری دارد و راحت‌تر تست می‌شود. همچنین به دلیل نوشته شدن کتابخانه‌های مختلفی بر پایه این زبان‌ها، می‌توان از آن‌ها نیز برای طراحی اپلیکیشین‌ها استفاده کرد.

زبان‌های فریم‌ورک

فریم‌ورک یک چارچوب است که بر اساس آن می‌توان در زبان‌های مختلفی برنامه نویسی کرد که اندروید نیز یکی از آن‌ها به شمار می‌آید. با استفاده از این زبان‌ها می‌توان پس از برنامه نویسی برای اندروید، خروجی‌های مختلفی از آن گرفت. به عنوان مثال می‌توان کد اندروید را بر پایه سیستم عامل iOS رندر گرفت که یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این زبان‌های برنامه نویسی است. به طور کلی هر دو نوع زبان‌های برنامه نویسی اندروید کاربرد‌های خاصی دارند و افراد زیادی از هر دو نوع این زبان‌ها استفاده می‌کنند. 

زبان‌های مختلف برنامه نویسی اندروید

زبان‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. این تنوع می‌تواند برای افراد تازه کار در این زمینه سختی‌هایی ایجاد کند و باعث سردرگمی آن‌ها شود. در ادامه این مقاله به بررسی مختصر انواع زبان‌های برنامه نویسی اندروید پرداخته شده است.

برنامه نویسی اندروید با کاتلین

زبان برنامه نویسی کاتلین در دسته زبان‌های نیتیو اندروید قرار می‌گیرد و نزدیک به یک دهه است که طراحی شده است. امروزه زبان برنامه نویسی کاتلین به عنوان اصلی‌ترین زبان برنامه نویسی برای اندروید شناخته می‌شود. به دلیل این که طراحی این زبان با استفاده از جاوا بوده است و با آن می‌توان با جاوا نیز همکاری کرد و کد‌های مشترکی نوشت. با این حال امکانات این زبان بسیار بیشتر از جاوا است.

زبان جاوا

می‌توان گفت جاوا اولین زبان برنامه نویسی نیتیو اندروید است که قبل از ساخته شدن زبان برنامه نویسی کاتلین به عنوان اصلی‌ترین زبان نیز شناخته می‌شد. بسیاری از کتابخانه‌هایی که در حال حاضر برای اندروید وجود دارند، توسط جاوا ساخته شده‌اند که می‌توان از آن‌ها در کاتلین نیز استفاده کرد. یک مزیت مهم جاوا شی‌گرا بودن آن است و به همین دلیل امروزه نیز کاربرد‌های زیادی دارد. جاوا نیز در کنار کاتلین توسط افراد زیادی استفاده می‌شود. 

دارت و فلاتر

فلاتر یکی از محبوب‌ترین فریم ورک‌ها برای اندروید است که می‌توان با استفاده از زبان دارت در آن کد‌نویسی کرد. فریم ورک فلاتر توسط گوگل طراحی شده است و با استفاده از آن علاوه بر اندروید، می‌توان برای سیستم عامل‌های دیگر نیز برنامه نویسی کرد.

جاوااسکریپت و ری اکت نیتیو

ری اکت نیتیو یک فریم ورک دیگر برای برنامه نویسی اندروید است که توسط شرکت فیسبوک طراحی شده است. زبان جاواسکریپت در این فریم ورک استفاده می‌شود که علاوه بر اندروید کاربرد‌های بسیار زیادی در زمینه‌های دیگر مانند ویندوز و وب دارد.

سی شارپ و زامارین

زامارین فریم ورک دیگری برای اندروید است که مایکروسافت مالکیت آن را برعهده دارد. در این فریم ورک از زبان سی شارپ برای برنامه نویسی اندروید استفاده می‌شود. این زبان نیز مانند جاوا شی گرا است. با این حال استفاده از این فریم ورک و زبان برنامه نویسی محبوبیت کمتری نسبت به زبان‌های دیگر دارد.

android

سایت باگتو

در سایت باگتو می‌توانید انواع مختلفی از زبان‌های برنامه نویسی را با ویدیو‌های آموزشی این سایت و از استادان برنامه‌نویس متخصص یاد بگیرید. در این سایت آموزش‌هایی با سطح حرفه‌ای به مخاطبان ارائه می‌شود که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. در صورتی که به دنبال آموزش‌هایی با سطح بالا برای برنامه نویسی هستید، باگتو بهترین محل برای شما است. برنامه نویسی اندروید را نیز می‌توانید با زبان‌های مختلف با بهترین کیفیت یاد بگیرید.