ماجرای عودت واکسن آسترازنکا به لهستان

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بازدید از بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر، اظهار داشت: فعالیت گروه‌های ضدواکسن محدود به ایران نیست بلکه در خیلی از کشورها فعالیت دارند اما تمام دانشمندان جهان به اجماع رسیده اند که مهمترین راه پیشگیری از کرونا ، تزریق واکسن است. هر کشوری که پوشش واکسیناسیون کرونا در آن کمتر باشد، مرگ و میر بالاتری دارد.

وی افزود: در ایران که میزان واکسیناسیون با مشارکت و حمایت مردم، افزایش قابل توجهی یافته، میزان مرگ و میر بیماران کووید19 نسبت به اکثر کشورهای جهان کمتر است. 

وزیر بهداشت در خصوص عودت واکسن آسترازنکا به لهستان گفت: برگشت واکسن در کار نبود بلکه تعویض واکسن بود. هر محموله واکسن که به کشور وارد می‌شود باید بررسی و منبع آن، تایید شود. منبع واکسن های اهدایی وارد شده اخیر، مورد تایید سازمان غذا و دارو نبود و با کشور مبدا هماهنگی های لازم را انجام دادیم و این محموله را عودت دادیم، به همان تعداد واکسن های مورد تایید را جایگزین و ارسال کردند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت، اجرای قانون جوانی جمعیت و تشویق زوجین به فرزندآوری است. در سالهای اخیر نرخ رشد جمعیت در کشور بسیار کاهش یافته که یک تهدید بسیار بزرگ برای آینده کشور است. در تنظیم و کنترل جمعیت، وزارت بهداشت در سالهای گذشته نقش مهمی را داشت و اکنون هم باید نقش مهمی در جوانی جمعیت داشته باشیم. قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت تشکیل شد که مسئولیت آن با بنده است. در این قرارگاه، متخصصین و نمایندگان دستگاه های مربوطه و موثر مانند بیمه ها حضور دارند. بیمه ها باید در این زمینه از تمام ظرفیت های خود استفاده کنند و خدمات رایگان به زوجین ارائه شود؛ زنان باردار فاقد بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. 

ماجرای عودت واکسن آسترازنکا به لهستان

وزیر بهداشت گفت: بوشهر یکی از استانهای محروم است و امکانات حوزه سلامت در این استان نسبت به جمعیت، کافی و مناسب نیست که لازم است اقدامات جدی در این زمینه انجام شود. بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر، تنها بیمارستان آموزشی استان است و تعداد تخت های آن برای جمعیت بوشهر کافی نیست که در همین راستا باید طرح گسترش بیمارستان شهدای خلیج فارس اجرا شود.

وی افزود: از بیمارستان سلمان فارسی بوشهر که متعلق به سازمان اجتماعی است بازدید کردیم و امکان تبدیل آن مرکز به بیمارستان آموزشی نیز وجود دارد، در این زمینه مذاکراتی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم و مورد موافقت وی نیز قرار گرفت. از بیمارستان امیرالمومنین(ع) بوشهر نیز بازدید کردیم و حتما لازم است که با تعریف پروژه های جدید، ظرفیت درمانی بوشهر ارتقا پیدا کند.

عین اللهی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم، کمیته علمی بسیار قوی با حضور اساتید رشته های مختلف کشور تشکیل شده و این کمیته، کارگروه های تخصصی و مختلفی دارد که هدف آنها، بررسی مستمر وضعیت بیماری، مرگ و میر و نیز اثربخشی واکسیناسیون است. خوشبختانه در حال حاضر پروتکل درمانی کرونا در تمام کشور یکسان است و یک صدای واحد وجود دارد که مورد اجماع متخصصین برجسته کشور است.