امانت داری از طبیعت با رعایت چند توصیه

در دو سال گذشته، کرونا بسیاری از خانواده‌ها را ازسفرهای نوروزی محروم کرد، اما بر اساس پیش بینی‌ها امسال با آغاز فصل بهار و زنده شدن دوباره طبیعت که همزمان با شروع تعطیلات نوروزی است، سفرهای نوروزی هم نسبت به دو سال پیش رونق بیشتری خواهد داشت.

دوستداران طبیعت معتقدند که اگر رفتارهای انسان‌های امروزی در محیط زیست ، مسئولانه و آگاهانه باشد باعث پایداری و ماندگاری طبیعت می شود که هدیه ای ماندگار برای نسل‌های آینده خواهد بود.

به گفته آقای حسین عبیری گلپایگانی کارشناس، فعال محیط زیست و منابع طبیعی، سفر، مسافران نوروزی، ماهی سفره هفت سین، زباله‌های رها شده در طبیعت، سبزه‌های شب عید، روز طبیعت، شکستن شاخه و برگ درختان، تخریب آثار باستانی و طبیعی و... دغدغه‌هایی هستند که ذهن دوستداران، منابع طبیعی را به خود مشغول کرده است.

شعار دوستداران طبیعت این است که هنگام ورود به طبیعت نباید به غیر از رد پای خود هیچ چیز دیگری به جای گذاشت و هنگام خروج از طبیعت نیز جز عکس نباید چیزی با خود به همراه بیاوریم.

او می‌گوید: برای سفر‌های نوروزی مسافران برای کمتر آسیب رساندن به طبیعت  باید چند نکته را رعایت کنند. مسافران از کند و کاری و نوشتن یادگاری بر روی تنه درختان و آثار باستانی، کندن بوته و آتش زدن آن‌ها خود داری کنند، همچنین برای تهیه چای و پخت غذا از کپسول گاز پیک نیکی و زغال استفاده کنند. باید مسافران در ایام نوروز از آلوده کردن آب‌های روان مانند چشمه سار‌ها، نهر‌ها و بستن طناب بپرهیزند.

امانت داری از طبیعت با رعایت چند توصیه

یک درخت ۵۰ ساله به خاطر خدماتی که به اکوسیستم یا همان بوم سازگان ارائه می‌دهد تا ۲۰۰ هزار دلار ارزش‌گذاری شده، این در حالی است که ما به راحتی در ایام نوروز به درختان آسیب وارد می‌کنیم.