بازدید رئیس سازمان بازرسی کل ‌کشور از پارک فناوری پردیس

ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیش از ظهر امروز با حضور در پارک فناوری پردیس ضمن دیدار و گفتگو با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس از بخش‌های مختلف این پارک بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفت.

ذبیح الله خداییان در این بازدید، با اشاره به وظیفه ذاتی سازمان بازرسی کل کشور که وظیفه‌ای نظارتی است، گفت: پس از جلسه با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخشنامه‌ای صادر شد که بر اساس آن، ما مسائل مرتبط با شرکت‌های دانش بنیان را رصد کنیم.

وی افزود: در همین راستا برای این موضوع کارگروهی در سازمان بازرسی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین دستگاه‌های متولی ایجاد می‌شود. همچنین مقرر شد در یک ماه آینده برنامه‌هایی که در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه نظارت و بازرسی پیشبینی می شوند، در دستور کار قرار گیرد و در بازه های چندماهه عملکرد دستگاه هایی که باید با شرکت‌های دانش بنیان همکاری داشته باشند رصد شود.

رئیس سازمان بازرسی کشور تصریح کرد: این سازمان موضوعاتی که وظایف اصلی دستگاه‌ها است، ولی به دلایل مختلف، آن تکلیف را انجام نمی‌دهند یا ناقص انجام می‌دهند و از این ناحیه خسارات فراوانی به کشور و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان و فناور وارد می‌شود را پیگیری می‌کند.

خداییان با بیان اینکه «یکی از رویکردهای سازمان بازرسی، اقدامات اصلاحی، پیشگیرانه و نظارت‌های موثر در جهت رفع موانع دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف و تکالیف و ماموریت‌ها است» افزود: ما قوانین خوبی در زمینه تولید داریم. برای مثال قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، قانون بهبود محیط کسب و کار و قانون رفع موانع تولید از جمله این قوانین هستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: همه این موارد قوانینی هستند که تکالیفی بر عهده دستگاه های اجرایی گذاشته‌اند که با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های برخی عوارض گمرکی و صادراتی و غیره همکاری داشته باشند.

وی گفت: ما بر کار دستگاه‌هایی که باید این قوانین را اجرا کنند، نظارت می‌کنیم و برنامه‌ها و اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در قالب پیگیری شعار سال و بحث کمک به شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال آفرینی است و دستگاه‌هایی که به وظایف خود عمل می‌کنند مورد قدردانی قرار خواهند گرفت و دستگاه‌های که ترک فعل می‌کنند، با پیگیری‌های لازم در زمینه اجرای قانون، فعال خواهند شد.

خداییان از نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان خواست که مشکلات و موانع کار خود را به صورت مصداقی، شفاف و مکتوب به سازمان بازرسی منعکس کنند تا در کارگروه ویژه سازمان بازرسی بررسی شود.

بازدید رئیس سازمان بازرسی کل ‌کشور از پارک فناوری پردیس

وی گفت: ما در کنار شرکت‌های دانش بنیان است و تلاش داریم در کارگروهی که برای بررسی و رفع مشکلات این شرکت‌ها در سازمان بازرسی تشکیل داده‌ایم، بخشی از دغدغه این شرکت‌ها را برطرف کنیم.