شناسایی فناوری جدید برای به تعویق انداختن پیری

محققان دانشگاه کمبریج روش علمی جدیدی را کشف کرده اند که سلول‌های پوست انسان را بازسازی می‌کند و پیری را تا ۳۰ سال به تاخیر می‌اندازد.

محققان اعلام کرده اند که سلول‌های پیر پوست را دوباره برنامه‌ریزی کرده اند که تا حدی عملکرد خود را به حالت «جوان‌تر» برگردانند.

فیبروبلاست‌ها

در آزمایش‌ها، سلول‌های پیر بیشتر شبیه فیبروبلاست‌های پوست شدند که کلاژن تولید می‌کنند. تعداد فیبروبلاست‌ها در پوست انسان با افزایش سن به تدریج کاهش می‌یابد و پوست چروک می‌شود.

به گفته محققان، در حالی که این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است، یافته‌های جدید می‌توانند منجر به راه موفقیت آمیزی برای درمان پیری شوند و پزشکی احیاکننده را متحول کنند.

دکتر دیلگیت گیل از مؤسسه پابراهام گفت: نتایج ما یک گام بزرگ به جلو در درک ما از برنامه ریزی مجدد سلولی است.

وی افزود: ما نشان داده‌ایم که سلول‌ها می‌توانند بدون از دست دادن عملکرد خود بازسازی شوند و برخی از عملکرد‌های سلول‌های قدیمی را بازیابی کنند.

با بالا رفتن سن، توانایی سلول‌های آن‌ها برای عملکرد بدتر می‌شود و ژنوم - طرح اولیه DNA - علائم پیری را جمع می‌کند.

هدف بیولوژی احیا کننده، ترمیم یا جایگزینی سلول‌ها از جمله سلول‌های قدیمی است. یکی از مهمترین ابزار‌ها در زیست شناسی احیا کننده، توانایی تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی است.

با این حال، این فرآیند اساساً عملکرد سلول‌ها را از بین می‌برد و به آن‌ها توانایی تبدیل به هر نوع سلول دیگری را می‌دهد. روش جدید مبتنی بر فناوری برنده جایزه نوبل است که دانشمندان از آن برای ساخت سلول‌های بنیادی استفاده می‌کنند. این روشی است که توسط دکتر شینیا یاماناکا پیشگام شد.

در سال ۲۰۰۷، دکتر یاماناکا اولین دانشمندی بود که سلول‌های طبیعی با عملکردی خاص را به سلول‌های بنیادی با توانایی ویژه برای تبدیل به هر نوع سلولی تبدیل کرد.

کل فرآیند برنامه ریزی مجدد سلول‌های بنیادی با استفاده از چهار مولکول کلیدی به نام فاکتور‌های رونویسی Yamanaka حدود ۵۰ روز طول می‌کشد.

روش جدید موسسه پابراهام که «برنامه‌ریزی مجدد بلوغ گذرا» نام دارد، سلول‌ها را به جای ۵۰ روز، تنها ۱۳ روز در معرض عوامل یاماناکا قرار می‌دهد.

در این مرحله، سلول‌ها هنوز به سلول‌های بنیادی جنینی تبدیل نشده بودند؛ اما طوری "جوان" شدند که گویی ۳۰ سال جوانتر بودند.

تجزیه و تحلیل ژنوم نشان داد که سلول‌ها علائم مشخصه سلول‌های پوست (فیبروبلاست) را بازسازی کرده‌اند. این امر با نظارت بر تولید کلاژن در سلول‌های برنامه ریزی مجدد تایید شد.

شناسایی فناوری جدید برای به تعویق انداختن پیری

در آینده، این تحقیق ممکن است امکانات درمانی دیگری را نیز باز کند. محققان خاطرنشان کرده اند که روش آن‌ها بر سایر ژن‌های مرتبط با بیماری و علائم مرتبط با افزایش سن نیز تاثیر داشت.

منبع: وطن سرب