تنظیم آیین نامه رتبه بندی معلمان برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش

عباس نجار سرپرست مرکز برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی بحث آیین نامه رتبه بندی معلمان مطرح شد در قانون بایستی وزارت آموزش و پرورش آیین نامه را تنظیم و به هیئت دولت تقدیم کند. برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش این آیین نامه تنظیم شد.

او می‌گوید: یک سری الزامات قانونی داریم که باید در آیین نامه آن‌ها را رعایت می‌کردیم. مجموعه آموزش و پرورش خانواده‌ای بزرگ است و در یک مجموعه ۹۷۰ هزار نفری طبیعی است که آرا عقیده‌ها و نظر‌های مختلفی وجود دارد، سعی شده نظر تمامی گروه‌ها را اخذ کنیم و آن را اعمال کنیم.

نجار گفت: آیین‌نامه‌ای که تقدیم هیئت دولت شد به نوعی برگرفته از نظر جمع است و تغییراتی در پیش‌نویس آیین‌نامه صورت گرفت، نسخه آخری که تدوین شد بیست و ششمین نسخه بود. بالغ بر ۵۰ جلسه مختلف تشکیل شد و که در نهایت منجر به تدوین آیین‌نامه شد که برای همه شمولیت دارد.

سرپرست مرکز برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش افزود: شایستگی عمومی برای معلم یک بار سنجیده شده است که فرد به عنوان معلم انتخاب شده است. در سند تحول آموزش و پرورش گفته شده است که سند باید اجرا شود تا کیفیت آموزش بالا برود، اولین عبارتی که در قانون گفته شده این است که به منظور کیفیت‌بخشی آموزش باید اقداماتی صورت بگیرد. وقتی عبارت غنی سازی محیط های یادگیری را مطرح می‌کنیم برای خود تعریف دارد کسانی از موضوع مطلع هستند که معلم باشند.

تنظیم آیین نامه رتبه بندی معلمان برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش

او می گوید: دوستانی آیین نامه را نقد می‌کنند که شاید با روح معلمی و کار معلمی خیلی آشنایی ندارند. ما شاخص‌هایی را باید در نظر بگیریم که معلم با آن درگیر است تا بتواند بهتر این فرایند را برای آموزش دانش آموز فراهم کند.آیین نامه اجرایی برای اجرای قانون است.