چه عاملی سبب آبی شدن رنگ چشم می شود؟

پروفسور هانس آیبرگ از دپارتمان پزشکی سلولی و مولکولی گفت: در ابتدا، همه ما چشم های قهوه‌ای داشتیم. اما یک جهش ژنتیکی که بر ژن OCA۲ در کروموزوم‌های ما تأثیر می‌گذارد منجر به ایجاد یک «سوئیچ» شد که توانایی تولید چشم‌های قهوه‌ای را در برخی افراد خاموش کرد. ژن OCA۲ پروتئینی به نام P را کد می‌کند که در تولید ملانین نقش دارد، رنگدانه‌ای که به مو، چشم و پوست ما رنگ می‌دهد.

با این حال، "سوئیچ" که در ژن مجاور OCA۲ قرار دارد، ژن را به طور کامل خاموش نمی‌کند، بلکه عملکرد آن را به کاهش تولید ملانین در عنبیه محدود می‌کند - به طور موثر چشم‌های قهوه‌ای را به آبی رقیق می‌کند؛ بنابراین تأثیر سوئیچ بر روی OCA۲ بسیار خاص است. اگر ژن OCA۲ به طور کامل از بین می‌رفت یا خاموش می‌شد، انسان بدون ملانین در مو، چشم یا رنگ پوست خود بود، وضعیتی که به نام آلبینیسم شناخته می‌شود.

تنوع رنگ چشم‌ها از قهوه‌ای تا سبز را می‌توان با میزان ملانین در عنبیه توضیح داد، اما افراد چشم آبی تنها درجه کمی از تغییر در میزان ملانین چشم خود دارند. پروفسور ایبرگ می‌گوید: از این‌جا می‌توان نتیجه گرفت که همه افراد چشم آبی به یک اجداد مرتبط هستند. همه آن‌ها یک سوئیچ را دقیقاً در یک نقطه در DNA خود به ارث برده اند. در مقابل، افراد با چشم قهوه ای، تنوع فردی قابل توجهی در ناحیه DNA خود دارند که تولید ملانین را کنترل می‌کند.

پروفسور آیبرگ و تیمش DNA میتوکندریایی را بررسی کردند و رنگ چشم افراد چشم آبی را در کشور‌های مختلف مانند اردن، دانمارک و ترکیه مقایسه کردند. یافته‌های او آخرین یافته‌های یک دهه تحقیقات ژنتیکی است که در سال ۱۹۹۶ آغاز شد، زمانی که پروفسور ایبرگ برای اولین بار ژن OCA۲ را مسئول رنگ چشم دانست.

چه عاملی سبب آبی شدن رنگ چشم می شود؟

جهش چشم‌های قهوه‌ای به آبی نشان دهنده جهش مثبت یا منفی نیست. این یکی از چندین جهش مانند رنگ مو، طاسی، کک و مک و لکه‌های زیبایی است که نه احنمال زنده ماندن انسان را افزایش می‌دهد و نه کاهش می‌دهد. همانطور که پروفسور آیبرگ می‌گوید: به طور مداوم ژنوم انسان تغییر و یک ترکیب ژنتیکی از کروموزوم‌های انسانی ایجاد می‌کند که باعث ایجاداتفاقات مختلفی در انسان میشود.


منبع:سایت ساینس دیلی