اقامه نماز باران در در این استان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در این مراسم گفت: نماز باران یکی از مصادیق طلب مغفرت و توبه به درگاه پروردگار است.  

آیت الله عبدالکریم عابدینی افزود: به کرات در دین اسلام در مواقع خشکسالی سفارش به اقامه نماز باران شده است و با توجه به شرایط کنونی جامعه احتیاج به اقامه  نماز باران است.

وی با اشاره به خشکسالی اخیر و کمبود بارش باران در سال جاری، نماز استسقاء (طلب باران) را ضروری دانست و اظهار داشت : اقامه نماز طلب باران در طول تاریخ اسلام و زمان انبیای الهی تاکنون در هنگام خشکسالی‌ها همواره مرسوم بوده است.

اقامه نماز باران در در این استان

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: قرآن کریم استغفار، تقوا و دعا را باعث نزول باران در جامعه معرفی کرده است و گاهی بی‌بارانی نتیجه گناهان مردم و نوعی عقوبت و تنبیه الهی است که خداوند منتظر اقرار مردم است تا استغفار کنند تا درهای رحمت خود را به روی بندگان باز کنند.  

وی تصریح کرد: یکی از نتایج طبیعی اعمال زشت انسان‌ها و معاصی، کم شدن باران و نزولات آسمانی است و خداوند برای رفع آن اسبابی چون استغفار، توبه، دعا و نماز باران را قرار داده است.

آیت الله عابدینی ادامه داد:امروز شاهدیم که برخی گناهان در جامعه عادی انگاری می‌شود که این عادی انگاری‌ها  و برخی گناهان موجب متضرر شدن تمام افراد می شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه وقتی خدا غضب کند بارش باران نخواهیم داشت، افزود: در چنین شرایطی که نزولات آسمانی کم و دچار فرونشست زمین و کم آبی هستیم باید نماز باران یا استسقا خواند و به درگاه خداوند متعال پناه برد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی این آیین اقامه نماز باران و دعا برای نزول نعمت‌های آسمانی  است که این مراسم هر ساله به صورت ویژه در مصلی قزوین برگزار می‌شود و مردم قزوین نیز برای نزول باران دعا کرده و نماز آن را نیز به جا می‌آورند.

آیت الله عابدینی افزود: امسال نیز مانند سال‌های گذشته این آیین در قزوین به صورت ویژه و بعد از ۲ سال  بعد از محدودیت های کرونایی برگزار شد.

بنابراین گزارش، شهروندان قزوینی با حضور در مصلی قزوین به خواندن زیارت عاشورا، دعا و به نماز باران مشغول شدند و دست به دعا برداشتند و روز خود را در دامان طبیعت سپری کردند.

دلیل برگزاری این آیین در قزوین این است که در زمان‌های گذشته قزوین دچار خشکسالی شده‌بود و مردم برای طلب باران به درگاه خداوند دعا کردند که با اجابت دعای آنان و بارش باران؛ از آن پس این مراسم در قالب پنجاه بدر همه ساله از سوی مردم شهر برگزار می‌شود.

 مصلی قزوین در باغستان جنوبی قزوین و در خیابان راه آهن قرار دارند.

آیین باران خواهی  «پنجاه بدر» با شماره ۱۸۵ در فهرست آثار میراث معنوی کشور ثبت شده است.