خطر مصرف دارو‌های فشارخون با ایبوپروفن

بر اساس یک پژوهش که به تازگی انجام شده است، مصرف « ایبوپروفن » به همراه دارو‌های داروی فشارخون می‌تواند به آسیب دائمی به کلیه‌ها منجر شود.

طبق اعلام شبکه «سی تی وی» کانادا، محققان از طریق یک آزمایش دارویی شبیه سازی شده دریافتند مصرف دارو‌های فشارخون به همراه ایبوپروفن، تا ۳۱ درصد خطر آسیب یا نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد.

«آنیتا لیتون» استاد ریاضیات کاربردی در دانشگاه «واترلو» در انتاریوی کانادا و از پژوهشگران این تحقیق در توضیح این مسأله می‌گوید: این طور نیست همه کسانی که این ترکیب از دارو‌ها را مصرف کنند، دچار مشکل شوند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد، اما تحقیقات نشان می‌دهد این یک مشکلی است که بایستی در خصوص آن احتیاط به خرج داد.

«ایبوپروفن» دارویی است که معمولا برای درمان تب، درد و التهاب مصرف می‌شود تحت برند‌هایی مانند «ادویل» (Advil) و موترین (Motrin) به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر، دارو‌های مهارکننده RAS (سیستم رنین آنژیوتانسین) سیستم هورمونی را در بندن هدف می‌گیرند که به تنظیم فشارخون و تعادل مایعات در بدن می‌پردازد.

این محقق کانادایی می‌گوید: کم آبی خود عامل آسیب رساندن حاد به کلیه است و از سوی دیگر، مهارکننده‌های RAS و ایبوپروفن و دارو‌های مهارکننده‌های RAS (در کنار کم آبی) می‌توانند ضربه‌ای سه گانه را به کلیه وارد سازند؛ بنابراین اگر از دارو‌های فشارخون استفاده می‌کنید و در عین حال به مسکن نیاز دارید، به دنبال استفاده از «استامینوفن» بروید.

خطر مصرف دارو‌های فشارخون با ایبوپروفن

استامینوفن که نام دیگر آن «پاراماستول» است، با نام تجاری «تایلنول» (Tylenol) نیز به فروش می‌رسد.

منبع: شبکه تلویزیونی CTV کانادا