آبله میمون چیست؟| آبله میمون در نزدیکی مرزهای ایران| راه های سرایت بیماری آبله میمون

آبله میمون بیماری ای که این روزها در حال انتقال و سرایت از کشورها به یکدیگر شده است، خطری است که این روزها جامعه جهانی را نگران کرده است و مواردی از ابتلای آن به بیش از 80 کشور جهان گزارش شده است. نگرانی سازمان جهانی بهداشت از سرایت این بیماری به سراسر جهان و احتمال همه گیری آن سبب عزم همگانی کشورها برای کنترل آن شده است. 

تاکنون بیش از ۸۰ مورد در آفریقا، اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا و اسرائیل تایید شده است.

آبله میمون در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شایع شد. این بیماری ویروس به راحتی سرایت نمی‌کند و معمولا خفیف است.

به گفته نظام بهداشت و درمان ملی بریتانیا، اکثر مبتلایان ظرف چند هفته بهبود می‌یابند.

شیوع این بیماری دانشمندان را غافلگیر کرده است و مقامات بهداشتی بریتانیا می‌گویند افراد آسیب‌پذیر باید سه هفته خود را ایزوله کنند. بلژیک اولین کشوری بود که روز جمعه قرنطینه سه هفته‌ای برای مبتلایان را اعلام کرد.

به گزارش روزنامه گاردین انتظار می‌رود موارد بیشتری در بریتانیا اعلام شود.

رئیس سازمان بهداشت جهانی در مراسم افتتاحیه مجمع جهانی بهداشت گفت "البته همه‌گیری [کووید] تنها بحران جهان ما نیست".

«آبله میمون» بیماری نادر و شبیه به آبله است. این بیماری بیشتر در کشورهایی با جنگل‌های بارانی در آفریقای‌مرکزی و غربی دیده می‌شود. آبله میمون، نخستین‌بار طی سال ۱۹۵۸ در بین میمون‌های آزمایشگاهی کشف شد. مدتی بعد شواهدی از عفونت ویروس ارتوپاکس در تعدادی از جوندگان آفریقایی نیز یافت شد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که آبله میمونی می‌تواند موش و خرگوش را نیز آلوده کند. در سال ۱۹۷۰ برای نخستین‌بار این بیماری در انسان‌ها گزارش شد.

در ژوئن ۲۰۰۳ آبله میمون در ایالات متحده گزارش شد و در سال ۲۰۱۷ شیوع آبله میمونی در نیجریه آغاز شد. وزیر بهداشت این کشور عنوان کرد که ویروس به ۱۱ ایالت گسترش یافته و ۷۴ نفر مشکوک به ابتلاء هستند. تصور می‌شود این شیوع بزرگ در اثر طغیان رودخانه پدید آمده باشد؛ چراکه باعث شده بود تا حیوانات وحشی آلوده با انسان ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود و گسترش پیدا می‌کند.

سپتامبر ۲۰۱۸ در انگلیس گزارش شد که سه نفر از افرادی که به نیجریه سفر کرده بودند به بیماری آبله میمونی مبتلا شده‌اند. از سال ۲۰۱۷ که این بیماری در نیجریه شیوع پیدا کرد ۸۹ نفر مبتلا شدند و شش مورد مرگ بین آن‌ها دیده شد.

 

آبله میمون در نزدیکی ایران

در ۲۷ می ۲۰۲۱ یک دام‌پزشک ۵۳ ساله چینی در اثر ابتلاء به این بیماری درگذشت. طبق گزارش‌ها این دامپزشک چند ماه قبل از مرگ دو میمون مرده را کالبدشکافی کرده بود و بعد از چند ماه به این بیماری دچار شد.

پس از شناسایی بیش از ۱۰۰ مورد ابتلاء به بیماری آبله میمون در اروپا، سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در این خصوص جلسه اضطراری تشکیل داد.

آبله میمون: آیا باید نگران باشیم یا اهمیتی ندهیم؟

جیمز گالاهر، گزارشگر دانش و سلامت بی‌بی‌سی می‌گوید: "این یک کرونای دیگر نیست".

"با این حال این یک شیوع غیرمعمول و بی‌سابقه آبله میمون است. دانشمندان متخصص کاملا غافلگیر شدند و هر وقت یک ویروس خود را تغییر دهد، همیشه نگران‌کننده است."

به گفته پروفسور پیتر هوربی، مدیر موسسه علوم بیماری‌های واگیر دانشگاه آکسفورد این موقعیتی "کاملا جدید" و "نگران‌کننده" است.

او تاکید می‌کند که این "کووید ۲" نیست: "باید اقدام کنیم و مانع از پا گرفتن این ویروس شویم. این واقعا چیزی است که باید جلویش را بگیریم."

آبله میمون چقدر شایع است؟

آبله میمون توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود که یکی از اعضای خانواده ویروس‌های آبله است، اگرچه شدت آن بسیار کمتر است و کارشناسان می‌گویند احتمال سرایت آن کم است.

زنگ خطر بیماری آبله‌میمون در پاکستان و اعلام حالت آماده باش/ آبله میمون پشت مرزهای ایران

 

منابع خبری پاکستان اعلام کردند: زنگ خطر احتمال رسیدن بیماری آبله‌میمون و یا ورود افراد مبتلا به آن به صدا درآمده به ویژه در ایالت سِند در جنوب این کشور تدابیر نظارت بهداشتی تشدید می‌شود.

وزارت بهداشت ایالت سِند پاکستان با صدور دستورالعمل جدید گفت: شیوع آبله‌میمون در بسیار از کشورهای جهان هشدار دهنده است و باید برای مقابله با هرگونه ورود این بیماری به پاکستان وارد عمل شد.

براساس این گزارش، دستور اتخاذ تدابیر موثر و به موقع برای جلوگیری ار اشاعه این بیماری واگیردار در پاکستان به ویژه در ایالت سِند ابلاغ شده است.

مسوولان درمانی پاکستان اعلام کردند: افراد مبتلا که وارد کشور می شوند می توانند باعث شیوع بیماری شوند، بنابراین وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا مسافران ورودی از کشورهای آلوده به ویروس را غربالگری کند.

سرایت آبله میمون

راه های انتقال آبله میمون/شروع بیماری با علائم سرماخوردگی

 

نوید شفیق گفت: انتقال آبله میمون از انسان به انسان، از طریق ترشحات تنفسی بزرگ منتقل می‌شود. بنابراین بر عکس کرونا، قابل انتقال از هوا نمی‌باشد، و فقط از روابط و تماس‌های نزدیک منتقل می‌شود.

وی افزود: البته این احتمال وجود دارد که این ویروس از طریق ارتباط جنسی نیز منتقل شود.

وی ادامه داد: از همین رو لازم است نسبت به روابط نزدیک مراقب باشیم.

فوق متخصص مراقبت‌های ویژه، به علائم آبله میمون اشاره کرد و افزود: در ابتدا به شکل سرماخوردگی و آنفلوانزا نمایان می‌شود، و بعد از ۶ تا ۱۲ روز، با بزرگ شدن غدد لنفاوی، بثورات پوستی به شکل آبله بروز می‌کند.

وی گفت: به نظر می‌رسد آبله میمون نتواند مثل پاندمی کرونا شیوع پیدا کند، اما چون خاطره خوبی از کووید ۱۹ نداریم، نگران آبله میمون می‌شویم.

دکتر شفیق در ارتباط با میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون، افزود: میزان مرگ و میر آبله میمون خیلی زیاد نیست، اما اگر موارد ابتلاء افزایش یابد، قطعاً تعداد مرگ و میرها نیز بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت بیماری آبله میمون در اروپا، گفت: شرایط کشور ما مثل اروپا نیست و بعید می دانم موارد ابتلاء در ایران، زیاد شود.

«آبله میمون»، علائم و وضعیت فعلی شیوع