به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، مسؤولان بنياد نوبل روز طي روزهاي گذشته اعلام كردند كه به دليل شرايط نامناسب اقتصادي، ميزان جوايز نقدي نوبل را ۲۰ درصد كاهش خواهند داد.

هیات مدیره‌ی بنیاد نوبل طی جلسه‌ای در روز یازدهم ژوئن، میزان جایزه‌ی نقدی شاخه‌های مختلف نوبل در سال ۲۰۱۲ را ۱۳/۱ میلیون دلار تعیین کردند. این درحالی است که جوایز نقدی اهدایی به برندگان نوبل در سال ۲۰۰۱ حدود ۱۴/۱ میلیون دلار بوده است.

بنابر اعلام بنیاد نوبل، این حرکت اقدامی ضروری در جهت جلوگیری از کمبود بودجه در طولانی مدت است.

بنیاد سوئدی نوبل هر ساله جایزه‌ی نوبل را به افراد برگزیده در حوزه‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد اعطا می‌کند.

«لارس هیکنستن»، رییس بنیاد نوبل به خبرگزاری فرانسه گفت: به دلیل عدم ثبات بازار مالی، بحران اقتصادی و سال‌های سخت‌تر پیش رو، تصمیم به کاهش جایزه‌ی نقدی نوبل گرفتیم. اگرچه تصمیم سختی بود، اما فکر می‌کنیم بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود این کار را انجام دهیم.

هينكستن در ادامه اظهار كرد: در دههي گذشته سعي كرديم هزينهها را از منابع مالي در اختيارمان كم كنيم، اما موفق به انجام اين كار نشديم و فكر نميكنيم كاهش جايزه نقدي از ارزش ذاتي جايزه نوبل بكاهد. ارزش جايزهي نوبل در درجهي اول به منحصر به فرد بودن آن است.