کنکور در سال ۲ بار برگزار خواهد شد

رجبعلی برزویی معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به سوالات زیر درباره تصویب طرح اصلاح و تکمیل سیاست های سنجش و پذیرش در دانشگاه ها پاسخ داد:

چه تغییرات اساسی در کنکور صورت گرفته است؟

برزویی: بازنگری در ساختار سنجش آموزش عالی کشور صورت گرفته است، دو شاه کلید اصلی در مصوبه وجود دارد. ما می‌توانیم در سال دو بار در کنکور شرکت کنیم و هر بار کنکور دو سال اعتبار خواهد داشت و این که معدل کتبی و معدل سوابق تحصیلی در سالهای متمادی از  پایه دوازدهم شروع خواهد شد و در نهایت تا پایه دهم ادامه پیدا خواهد کرد.

سوابق تحصیلی بخشی از پذیرش را بر عهده خواهد گرفت. پذیرش از ۴۰ درصد درسال آینده شروع خواهد شد و به ۶۰ درصد خواهد رسید که به عنوان بخشی از پذیرش خواهد بود.

آیا آموزش و پرورش در مسیر واقعی تعلیم و تربیت قرار دارد؟

برزویی: هدفی را از سال ۹۷ طراحی کرده ایم. هدف اصلی این بود که آیا آموزش و پرورش در مسیر واقعی تعلیم و تربیت قرار دارد یا خیر .

یکی از دغدغه هایی که آموزش و پرورش اعلام می‌کرد این بود که کنکور باعث شده تا از تمام ساحت های تربیتی که ۶ ساحت مهم تربیتی است، اجرا نشود زیرا تمام دغدغه والدین و مدرسه ها این بود که بتوانند در کنکور شرکت کنند ،عملاً در سه سال آخر آموزش و پرورش نقشی در دانش آموز نداشت و دانش آموز در اختیار موضوع کنکور قرار می‌گرفت.

 آموزش و پرورش باید به مسیر اصلی خود بازگردد. آیا کنکور فعلی عدالت آموزشی را دارد آیا تمام امکانات برای کل کشور و تمام دهک ها برای ورود به آموزش عالی مهیا است. آیا از امکانات برابری برخوردار هستند .

 در برخی از دانشگاه‌ها برای ورودی جدید دانشجو ارزیابی هایی صورت گرفته است. از سه دانشجو یک دانشجوی مشکلات روحی و عصبی دارد. این موضوع به فضایی برمی‌گردد که در ۳،۴ سال آخر دوره دبیرستان داشته است.

کنکور در سال ۲ بار برگزار خواهد شد

 باید نظام تعلیم و تربیت در مسیر خود قرار بگیرد و باید عدالت آموزشی در کشور برقرار شود تا جوانان شاداب باشند بسیاری از دانش‌آموزان معادل و رتبه های عالی دارند اما وقتی وارد دانشگاه می شود از مسیر خارج می شوند.ما دو سال کامل هر هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه داشتیم.