شناسایی یک نوع ژل که سلول‌های قلب را جوان می کند

محققان دانشگاه منچستر و بنیاد قلب انگلیس در مطالعه‌ای دریافته اند که یک ژل زیست تخریب پذیر می‌تواند سلول‌ها را مستقیماً به قلب منتقل و به رشد و نمو آن کمک کند.

این ژل از اسید‌های آمینه‌ای به نام پپتید‌ها ساخته شده است که بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند و می‌توان آن را قبل از اینکه دوباره به صورت جامد جمع شود به صورت مایع به قلب تزریق و سلول‌ها را در جای خود قفل کند، به گونه‌ای که آن‌ها را به قلب پیوند می‌زنند.

علاوه بر این، محققان که تحقیقات خود را در کنفرانس انجمن قلب و عروق انگلیس ارائه کرده اند، ژل را به موش‌های سالم تزریق کردند و متوجه شدند که این ژل به مدت دو هفته در قلب باقی می‌ماند.

کاترین کینگ، محقق ارشد این مطالعه گفت: پتانسیل این فناوری جدید در کمک به بازسازی سلول‌های آسیب دیده قلب پس از یک حمله قلبی بسیار زیاد است.او و همکارانش سال‌ها به دنبال راه‌هایی برای وارد کردن سلول‌های جدید در قلب‌های آسیب‌دیده بودند تا راهی برای ترمیم آن‌ها و کاهش خطر نارسایی قلبی داشته باشند.

محققان همچنین سلول‌های انسانی را به مطالعه اضافه کردند و توانستند آن‌ها را به مدت سه هفته در یک ظرف کشت داده و سپس شروع به تزریق کردند.

به منظور نشان دادن این که روش جدید می‌تواند در قلب زنده به کار گرفته شود و با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد، این تیم ژل را با یک نشانگر فلورسنت به موش‌های سالم تزریق کردند.

نشانگر فلورسنت نشان داد که ژل به مدت دو هفته در قلب باقی می‌ماند. اکوکاردیوگرام (ECHO) و EKG که فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کند نیز بی‌خطر بودن تزریق را تایید کرد.

این مطالعه با هدف بررسی امکان یافتن راه‌هایی برای غلبه بر این کمبود انجام شد تا بتوان قلب را برای مدت طولانی‌تری در وضعیت سالم‌تری حفظ کرد.

محققان مطمئن هستند که فناوری جدید گزینه‌ای موثر برای درمان‌های مبتنی بر سلول در آینده خواهد بود تا به بازسازی قلب آسیب دیده کمک کند.

شناسایی یک نوع ژل که سلول‌های قلب را جوان می کند

منبع: العربیه