آیا واکسن کرونا بر عادت ماهانه تاثیر دارد؟

گرچه همه گیری کرونا در بسیاری از کشور‌های جهان تحت کنترل درآمده است، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند این ویروس همچون سایر هم خانواده‌های خود همانند آنفلوآنزا دیگر بخشی از زندگی بشر شده و ممکن است به صورت گاه و بی‌گاه دوباره ظهور و بروز داشته باشد.

از این رو، همچنان تزریق واکسن کرونا یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای مقابله با این ویروس از آن بهره گرفت. یکی از نگرانی‌هایی که درباره استفاده از واکسن وجود دارد، عوارض جانبی آن است که می‌تواند در افراد مختلف به صورت متفاوت خود را نشان دهد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، پیش‌تر ادعا‌هایی مطرح شده بود که تزریق واکسن‌های کرونایی که با دانش mRNA تولید شده اند ( واکسن فایزر و مدرنا) باعث اختلال در روند قاعدگی زنان و توقف خونریزی (آمنوره) می‌شود. آمنوره (amenorrhea) یکی از اختلالات رایج قاعدگی در زنان است که در آن فرد در دوره قاعدگی خود شاهد عدم خونریزی است. این حالت به طور متعارف در زمان شیردهی و بارداری زنان دیده می‌شود و به طور معمول طی آن فرد برای یک دوره ۹۰ روزه یا بیشتر شاهد خونریزی نیست.

با این وجود، تحقیقات جدید دانشمندان اروپایی چنین ادعا‌هایی را رد می‌کند. مرکز سلامت اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد براساس شواهد بدست آمده مصرف واکسن‌های کرونای مبتنی بر دانش mRNA به هیچ عنوان باعث آمنوره و توقف خونریزی ماهانه در زنان نمی‌شود.

این مرکز در تشریح این موضوع تاکید دارد که آمنوره می‌تواند ناشی از طیف گسترده‌ای از مسائل باشد که از مهمترین آن می‌توان به خستگی و داشتن استرس اشاره کرد. مواردی هم دیده شده است که ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند در روند قاعدگی زنان ایجاد اختلال کند.

آیا واکسن کرونا بر عادت ماهانه تاثیر دارد؟

تحقیقات دانشمندان اروپایی پس از آن انجام شد که شکایاتی درباره آمنوره شدن زنان پس از دریافت یک یا دو دوز واکسن مدرنا یا فایزر دریافت شد. با این حال، یافته‌های محققان این ادعا را رد کرد.