سخنگوی سازمان انتقال خون: «ایران بیشترین همبستگی مردمی در اهدای خون را دارد» / برتری ایران در میزان انتقال خون بین ۲۲ کشور آسیایی و آفریقایی

عباس صداقت، سخنگوی سازمان انتقال خون مهمان امروز صبح پارسی بود؛‌ وی با حضور در برنامه از اقدامات سازمان انتقال خون کشور صحبت کرد و درباره جایگاه این سازمان در بین سازمان‌های انتقال خون در سراسر جهان سخن گفت. وی همچنین در ادامه به اقدامات داوطلبانه و با ارزش هموطنان در اهدای خون اشاره کرد. 

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون کشور تنها مرکز تامین خون و فراورده‌های خونی برای پاسخ به نیازهای بیماران در سراسر کشور است و خوشبختانه همکاران ما در سراسر کشور سعی می‌کنند خون سالم را با بهترین استاندارد‌ها و شرایط به دست بیماران برسانند. هدف آن است که هیچ بیمار و درمانگری از طرف ما دغدغه کمبود خون و فراورده‌های خونی را نداشته باشد. خوشبختانه به یاری خدا و همکاران در هر شرایطی توانستیم خدمات را ارائه دهیم و شرمنده بیماران و مراکز درمانی نشویم. 

صداقت اظهار داشت: ما سه نوع اهدای خون داریم که شامل اهدای خون به ازای دریافت هرچیز، اهدای خون جایگزین و اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم داشت است. سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی اهدای خون تاکید بر اهدای خون داوطلبانه دارد چرا که این امر یکی از شاخصه‌های مهم اهدای خون سالم است. خوشبختانه در این امر کشور ما بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در منطقه شمال آفریقا و شرق مدیترانه که شامل ۲۲ کشور می‌شود رتبه اول را دارد. بسیاری از کشورهای دیگر در دوران کرونا مجبور شدند استانداردهای خود را کاهش دهند تا بتوانند نیاز بانک‌های خون خود را برطرف کنند اما خوشبختانه در ایران چنین اتفاقی رخ نداد. 

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته سه نوع سازمان‌ انتقال خون وجود دارد؛ این مراکز دریافت خون می‌توانند به صورت بیمارستانی یا استانی باشند اما در کمتر کشوری سیستم انتقال خون به صورت ملی وجود دارد. کشور ما جزو معدود کشورهایی است که نظام ملی، ستاد راهبری و سیاست‌گذاری دقیقی در اکثر نقاط برای اهدای خون دارد.

او ادامه داد: استاندارد‌های سازمان انتقال خون به گونه‌ای هستند تا سلامت اهدا کنندگان و دریافت کنندگان حفظ شود. پزشکان در سراسر کشور با نظارت و بررسی استاندارد‌های عمومی تلاش می‌کنند سلامت تمامی افراد را به بهترین نحو حفظ کنند. این استاندارد‌های شامل محدوده سنی ۱۸ تا ۶۵ سال است؛ افراد بالای ۶۵ سال تنها با دریافت مجوزهای لازم می‌توانند اهدای خون انجام دهند. در ادامه نداشتن بیماری زمینه‌ای، عدم مصرف داروهای خاص، رعایت فواصل اهدای خون و میزان فشار خون از دیگر موارد استانداردهای اهدای خون هستند.   

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اکنون در سازمان انتقال خون ۱۵۰۰ فرآیند انجام می‌شود تا یک واحد خون ۴۵۰ سی‌سی تبدیل به ۳ فرآورده شود. ما همچنین ۴۸ محصول داریم که با آخرین فناوری‌های نوین جهانی تهیه می‌شوند. نظام غربالگری نیز برای تشخیص بیماری‌های موجود در خون وجود دارد و فرآورده‌های خون اکنون به صورت کاملا خودکار و بدون دخالت دست مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از تایید به مراکز درمانی ارسال می‌شوند. بسیاری از محصولات تهیه شده تبدیل به دارو‌ می‌شوند که به بیماران متفاوت ارائه داده می‌شوند.

صداقت افزود: شعار سازمان انتقال خون «اهدای خون و همبستگی ملی» است که تاکید بر اهدای خون داوطلبانه و همبستگی ملی دارد. به جرئت می‌توان گفت ما تنها کشوری هستیم که هبستگی ملی را در تامین فرآورده‌های خون به نمایش گذاشتیم و اجرا کردیم. بسیاری از افراد از تمام قومیت‌ها و ادیان در ایران در راه تامین فرآورده‌های خونی به ما کمک کرده‌اند و این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امروزه ما سعی داریم این افتخار را در جامعه جهانی به نمایش بگذاریم؛ ما اکنون از اهدا کنندگان ثابتی که اکنون دیگر در دنیا نیستند و یا سن اهدای خون آن‌ها گذشته تقدیر می‌کنیم تا سپاسگذار فعالیت‌های آن‌ها باشیم. 

او ادامه داد: متاسفانه تا دهه هشتاد سیستم اهدای خون به صورت نرم افزاری نبود و به صورت کاغذی ثبت می‌شد و متاسفانه رکوردهای اهدای خون مشخص نیستند. اکنون اهدا کنندگانی که بالای ۱۰۰ بار در زندگی خود اهدای خون انجام داده‌اند به عنوان اهدا کنندگان برتر شناخته می‌شوند.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع روز جهانی انتقال خون بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ وخواندن خبر صبح پارسی؛ میلاد شیران و سارا شاکری با عباس صداقت، سخنگوی سازمان انتقال خون به گفت و گو نشستند.