احتمال اعلام فراخوان تزریق دُز چهارم واکسن کرونا

علیرضا زالی ، فرمانده ستاد مبارزه با کرونای استان تهران در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه خوشبختانه در کشور و به ویژه در تهران به لحاظ کاهش تعداد مبتلایان به کرونا با شرایط مطلوبی روبرو هستیم، اظهار کرد: اما همان‌طور که کارشناسان ملی و بین‌المللی تأکید می‌کنند هنوز فاصله قابل توجهی تا ریشه‌کنی این بیماری وجود دارد، به ویژه توصیه ما به بخشی از افرادی که هنوز واکسیناسیون خود را کامل نکردند این است که لطف کنند و زودتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

زالی ادامه داد: هنوز یک میلیون و 100 هزار نفر از شهروندان تهرانی دز دوم را تزریق نکردند و حدود چهار میلیون نفر نیز هنوز دز سوم را دریافت نکردند لذا درخواست ما این است که با توجه به آمادگی مراکز واکسیناسیون و تنوع سبد آن زودتر برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند.

 احتمال اعلام فراخوان تزریق دُز چهارم واکسن کرونا

این پزشک متخصص همچنین یادآور شد: تأکید ما یکی در تزریق دز سوم است که آثار خوب آن را در کنترل کرونا می‌بینید و دیگر به واکسیناسیون جمعیت دانش‌آموزی بین گروه 5 تا 11 سال که باید درصد بیشتری واکسیناسیون در بین آنها انجام شود. 

زالی در ادامه عنوان کرد: در اصل قریب 92 درصد در تهران بحث واکسیناسیون جلو رفته و در دز دوم بالای 90 درصد انجام شده، در کل کشور هم حدود 53 درصد دز سوم را دریافت کرده‌اند که انشاءالله برای باقیمانده هم این کار انجام شود، البته روزانه بین 15 تا 20 هزار نفر هم اغلب در تهران برای دز سوم به مراکز مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود 40 هزار نفر در تهران دوز چهارم را نیز تزریق کرده‌اند، گفت: پیش‌بینی ما این است که احتمالا تا پایان سال یک فراخوان برای تزریق دز چهارم برای اکثریت مردم اعلام شود؛ به ویژه برای افراد بالای 65 سال و افرادی که زمان زیادی از دز سوم آنها گذشته قطعا باید دز چهارم تزریق شود. در واقع اگر این بیماری به یک بیماری فصلی مانند آنفولانزا تبدیل شود به ویژه افراد پرخطر باید هر سال این واکسن را دریافت کنند.