تحصیل در هلند | تحصیل در مراکز تحصیلی پیشرفته قلب اروپا در میان مردمی متمدن

​تحصیل در هلند؛ یک انتخاب خاص برای تحصیل

همواره از هلند به عنوان یک مقصد تحصیلی جذاب برای ایرانیان یاد می‌شود. این کشور اروپایی امکانات متعددی از جمله امکان دریافت بورسیه تحصیلی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند هزینه‌های تحصیلی شما را در این کشور تا حد زیادی کاهش دهد. ایرانیان متقاضی تحصیل در کشورهای اروپایی از جمله هلند می‌توانند در تمام مقاطع تحصیلی در این کشور مشغول به تحصیل شوند. البته که هر مقطع تحصیلی شرایط خاص خود را دارد. آیا برای تحصیل در هلند، چقدر با شرایط تحصیل در این کشور آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید که برای اخذ ویزای تحصیلی هلند به چه مدارکی نیاز است؟ بهترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل کدام‌اند؟ در این مطلب به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم.

​تحصیل در هلند؛ یک انتخاب خاص برای تحصیل

تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف کشور هلند

زبان رسمی کشور هلند، آلمانی است اما بسیاری از مردم این کشور به زبان انگلیسی تسلط دارند و بسیاری از دروس رشته‌ها هم به همین زبان ارائه می‌شوند. به همین خاطر است که هلند به یک مقصد تحصیلی جذاب تبدیل شده است. در ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف این کشور را توضیح داده‌ایم.

اخذ اقامت هلند برای تحصیل در مدارس این کشور

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی برای مدارس هلند بسیار آسان‌تر از کشورهای دیگر است و به راحتی می‌توانید این اقامت را دریافت کنید. لازم به ذکر است که دوران پیش‌دبستانی و ابتدایی از شش سالگی شروع می‌شود و 6 سال هم ادامه دارد. پس از پایان مقطع ابتدایی، نوبت به انتخاب دبیرستان یا مدارس فنی حرفه‌ای می‌رسد. طول دوران مدارس فنی حرفه‌ای 4 سال و طول دوران دبیرستان هم 5 سال است که پس از پایان شما مدرک دیپلم را دریافت می‌کنید.

به طور کلی تحصیل در مدارس دولتی هلند رایگان است، اما ایرانیان برای تحصیل در این مدارس باید هزینه کمی را پرداخت کنند. این در حالی است که برای تحصیل در مدارس خصوصی، این هزینه به 18 هزار یورو می‌رسد. اما در مقابل، در بسیاری از این مدارس دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. این در حالی است که در مدارس دولتی زبان تدریس، آلمانی است.

تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی

طول دوره لیسانس در کشور هلند 4 سال است که از این جهت بسیار شبیه به ایران است. برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور هلند معمولا نیاز به شرکت در آزمون خاصی ندارید و پذیرش با شرط معدل انجام می‌شود. برای این منظور، حداقل معدل شما باید 13 به بالا باشد و همچنین باید نمره زبان آیلتس 6  به بالا هم داشته باشید. نکته جالب توجه در رابطه با تحصیل در مقطع کارشناسی هلند این است که در طول تحصیل شما اجازه کار دانشجویی ندارید.

ادامه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد یکی از مقاطع تحصیلی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی ایرانی است. طول دوره تحصیل در این مقطع در هلند از 1.5 تا 2 سال است که ارتباط مستقیمی با رشته شما دارد. اگر قصد تحصیل در این مقطع تحصیلی را در کشور هلند دارید، باید علاوه بر معدل 13 به بالا، نمره آیلتس 6.5، انگیزه‌نامه و سابقه کاری مرتبط با رشته هم داشته باشید.

​تحصیل در هلند؛ یک انتخاب خاص برای تحصیل

تحصیل در مقطع دکتری در کشور هلند

تنها افرادی که مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده‌اند، برای تحصیل در مقطع دکترا در هلند می‌توانند اقدام کنند. اخذ پذیرش هم در این مقطع تحصیلی کمی متفاوت با مقاطع دیگر است. به این صورت که شما باید سوابق تحصیلی خود را برای دریافت استاد راهنما به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. در صورت برخورداری از شرایط لازم، روند اخذ پذیرش برای شما توضیح داده می‌شود. در مقابل، این مقطع مزایای نسبت به مقاطع قبلی دارد که آن امکان کار دانشجویی به صورت محدود است.

محدودیت سنی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در هلند

یکی از محدودیت‌هایی که برای تحصیل در کشور هلند وجود دارد، محدودیت سنی است. به این صورت که اگر قصد تحصیل در این کشور را در مقطع کارشناسی دارید، باید نهایتا 29 سال داشته باشید. این در حالی است که برای کارشناسی ارشد، این عدد به 40 می‌رسد. اما اگر سن شما بیشتر از موارد ذکر شده باشد، به هیچ عنوان امکان اخذ ویزای تحصیل این کشور را برای مقطع تحصیلی مورد نظر نخواهید داشت.

بورسیه‌های تحصیلی کشور هلند

یکی از مزایای جذاب تحصیل در کشور هلند، امکان اخذ بورسیه تحصیلی است. در این کشور می‌توانید با توجه به شایستگی‌های خود بورسیه تحصیلی دانشگاه مورد نظر را دریافت کنید. از جمله بورسیه‌های معروف دانشگاهی این کشور برای کاهش هزینه تحصیل در هلند می‌توان به بورسیه دانشگاه آمستردام با مبلغ 4500 الی 6000 یورو، دانشگاه اوترخت با 10 الی 12 هزار یورو، دانشگاه دولتی هلند از 4 الی 6 هزار یورو و دانشگاه لیدن با 9 الی 14 هزار یورو اشاره کرد. البته که برخی از موسسه‌های خصوصی هم در این کشور بورسیه تحصیلی را ارائه می‌دهند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی هلند

تحصیل در هلند دو مرحله اخذ پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی این کشور را شامل می‌شود. برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور باید مدارک مختلف را ارائه دهید. لازم به ذکر است که در صورت عدم ارائه کامل مدارک، درخواست شما برای اخذ ویزا رد خواهد شد. در ادامه لیستی از این مدارک وجود دارد:

  • ارائه نامه پذیرش از سمت دانشگاه
  • ارائه گواهی عدم سو پیشینه
  • ارائه نامه بیمه پزشکی مبتنی بر سلامت جسمی و روحی
  • ارائه مدرک زبان آیلتس یا آزمون‌های دیگر

​تحصیل در هلند؛ یک انتخاب خاص برای تحصیل

برای داشتن آینده‌ای درخشان‌تر، هلند را انتخاب کنید

هلند یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای ایرانیان است که دانشگاه‌های آن در رده‌بندی جهانی از جایگاه بالایی برخوردار هستند. به‌عنوان‌مثال، دانشگاه صنعتی دلفت دارای رتبه 52 جهانی، دانشگاه آمستردام دارای رتبه 57 و دانشگاه آیندهوون دارای رتبه 99 جهانی هستند. اگر قصد تحصیل در هریک از مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های این کشور را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات یکی از آژانس‌های مهاجرتی و یا وکلای مهاجرتی معتبر استفاده کنید. در این صورت، شانس شما برای پذیرش بسیار بیشتر خواهد شد.