لاغری با سرما!

یک مطالعه جدید، نحوه رفتار چربی‌ها در دمای سرد را روشن کرده است.

محققان به کشف نقش پیچیده التهاب در چاقی و تاثیر آن بر اثرات متعاقب مانند مقاومت به انسولین، کنترل گلوکز و خطر دیابت ادامه می‌دهند.

اکنون یک مطالعه جدید بینش‌های جدید و مهمی را به این فضا اضافه کرده است که نشان می‌دهد چگونه دمای سرد می‌تواند آزاد شدن مولکولی را تحریک کند که این نوع التهاب را معکوس می‌کند، وزن بدن را در موش‌ها کاهش می‌دهد و زمینه را برای درمان‌های جدیدی ایجاد می‌کند که اثرات مشابهی را در انسان خواهند داشت.

این مطالعه که توسط دانشمندان مرکز دیابت جاسلین و بیمارستان زنان بریگام انجام شد، به دنبال درک بیشتر راه‌هایی بود که التهاب مزمن و درجه پایین می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی شود.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که قرار گرفتن در معرض سرما می‌تواند حساسیت به انسولین را هم در انسان و هم در جوندگان بهبود بخشد و همچنین می‌تواند واسطه‌های لیپیدی التهاب را در چربی قهوه‌ای ایجاد کند.

چربی قهوه‌ای از چربی سفید (نوعی که انرژی اضافی را ذخیره می‌کند و باعث ایجاد شکم و پهلو می‌شود) متمایز است؛ زیرا چربی‌ها و گلوکز را می‌سوزاند تا برای بدن گرما تولید کند و ما را گرم نگه دارد.

از این نظر، چربی قهوه‌ای یک چربی "خوب" در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل، خود را در مرکز تحقیقات حوزه چاقی با هدف کمک به رفع اضافه وزن بدن و مسائل مربوط به سلامتی و چاقی می‌بیند.

این مطالعه جدید شامل موش‌هایی بود که از یک رژیم غذایی معمولی پرچرب تغذیه می‌کردند تا آن‌ها را چاق کند. سپس این حیوانات در محیط‌های سرد با دمای حدود ۴.۴ درجه سانتی گراد قرار گرفتند و دانشمندان دریافتند که حساسیت آن‌ها به انسولین افزایش یافته و متابولیسم گلوکز آن‌ها بهبود یافته است.

وزن بدن آن‌ها نیز در مقایسه با موش‌های گروه کنترل که در دمای خنثی نگهداری می‌شدند، کاهش یافت و دانشمندان متوجه کاهش قابل توجه التهاب در آن‌ها شدند.

بررسی‌ها نشان دادند که این اثرات به تولید یک مولکول طبیعی در چربی قهوه‌ای به نام "مارسین ۲" (Maresin ۲) وابسته است.

متیو اسپایت، نویسنده این مطالعه گفت: ما دریافتیم که چربی قهوه‌ای، "مارسین ۲" تولید می‌کند که التهاب را به صورت سیستماتیک در کبد برطرف می‌کند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که یک عملکرد ناشناخته بافت چربی قهوه‌ای در ترویج رفع التهاب در چاقی از طریق تولید این واسطه‌ مهم لیپیدی وجود دارد.

این کشف به سایر یافته‌های جالب در مورد نحوه رفتار چربی در واکنش به دما‌های مختلف می‌پیوندد؛ مانند مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ که نشان داد چگونه تمرینات تناوبی با شدت بالا در سرما می‌تواند چربی سوزی را در مقایسه با تمرین در دمای خنثی افزایش دهد.

در حالی که "مارسین ۲" خود خیلی سریع در بدن تجزیه می‌شود و نمی‌تواند مستقیماً به دارو تبدیل شود، دانشمندان اکنون به دنبال شبیه‌های شیمیایی پایدارتر هستند که می‌توانند برای مقابله با التهاب مزمن مرتبط با چاقی استفاده شوند.

یو-هوآ تسنگ، از نویسندگان این مطالعه گفت: شواهد گسترده نشان می‌دهند که چاقی و سندرم متابولیک با التهاب مزمن که منجر به مقاومت سیستماتیک به انسولین می‌شود، مرتبط است. بنابراین قطع التهاب در چاقی می‌تواند درمان‌های امیدوارکننده‌ای را برای بیماری‌های مرتبط با چاقی ارائه دهد.

لاغری با سرما!

منبع: نیو اطلس