احتکار واکسن مشکل پیش روی مقابله با آبله میمون

نشریه بریتانیایی «ویک» در گزارشی با عنوان «چرا کشور‌های ثروتمندتر در حال احتکار واکسن‌های آبله هستند»، نوشت: کشور‌های ثروتمندتر در حال پاسخگویی به شیوع آبله میمون با سفارش تعداد بیشتری از آنچه نیاز دارند، از واکسن‌های آبله میمون هستند؛ مسأله‌ای که بار دیگر خطر نابرابری واکسن را که در طول همه گیری کرونا مشاهده شد، نشان می‌دهد.

طبق گزارش این نشریه بریتانیایی، واکسنی که برای این مورد استفاده می‌شو. د، واکسن آبله است؛ اما تخمین زده می‌شود تا ۸۵ درصد در برابر آبله میمون محافظت ایجاد کند.

آمریکا علاوه بر ۱۰۵ میلیون دوزی که قبل از این ذخیره کرده بود، نیم میلیون دوز دیگر نیز سفارش واکسن داده است. شرکت داروسازی دانمارکی «باوارین نوردیک» در همین زمینه سفارش‌های زیادی را دریافت کرده است؛ سفارش‌هایی که پیش بینی می‌شود درآمد این شرکت را بیش از دو برابر کند.
پیشتر شرکت باوارین نوردیک اعلام کرده بود که یک کشور که نامی از آن نبرد، مقادیر کافی از واکسن را برای پوشش احتمالی جمعیت تحت خطر خود در کوتاه مدت و میان مدت سفارش داده است. این شرکت همچنین گفت در حال حاضر در حال گفتگو با چندین کشور دیگر در خصوص تأمین واکسن در جهت کاهش شیوع فعلی و جستجوی فرصت‌ها در جهت همکاری طولانی مدت به منظور ایجاد ذخایر واکسن برای آینده است.

با وجود آنکه آبله میمون برای دهه‌ها در آفریقا وجود داشته است، اما سرمایه گذاری اندکی برای پیشگیری و درمان موارد ابتلا به این بیماری به انجام رسیده است؛ بنابراین طبق اعلام متخصصان، بهترین گزینه، استفاده از واکسن‌ها و دارو‌های پیشرفته‌ای است که برای حملات آبله توسعه یافته است.

احتکار واکسن مشکل پیش روی مقابله با آبله میمون

منبع: نشریه ویک