آبله میمون به پاناما رسید

آبله میمون که پیش‌تر تنها یک همه گیری منطقه‌ای (اِندمیک) در حوزه مرکز و غرب آفریقا محسوب می‌شد، چند ماهی است که در حال جولان دادن در کشور‌های مختلف جهان است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کشور پاناما در آمریکای مرکزی اعلام کرد نخستین مورد از ابتلا به آبله میمون در این کشور مشاهده شده است.

وزارت بهداشت پاناما با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: یک مرد ۳۰ ساله که با گردشگران اروپایی در ارتباط بوده به آبله میمون مبتلا شده است. شرایط جسمانی این فرد کاملاً با ثبات بوده و بیماری تحت کنترل است.

پس از تایید ابتلای این فرد به آبله میمون، وی در منزل خود قرنطینه و سپس به مراکز بهداشتی منتقل شد. این مرد فاقد علائم بیماری بوده و مقامات محلی در حال رهگیری مسیر‌های عبور و مرور این فرد و شناسایی بیماران احتمالی دیگر هستند.

تاکنون ۵ هزار و ۸۲۰ نفر در بیش از ۵۰ کشور جهان به آبله میمون مبتلا شده اند. این بیماری گرچه به مانند ویروس کرونا قدرت سرایت ندارد، اما مقامات بهداشتی جهان نگران هستند وقوع جهش‌های ژنتیکی در این ویروس منجر به بروز سویه‌هایی با قابلیت سرایت بالا شود.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است واکسن‌های آبله موجود در بازار می‌تواند تا ۸۰ درصد از ابتلای افراد به آبله میمون جلوگیری کند. با این حال، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هنوز نیازی به واکسیناسیون سراسری در برابر این بیماری وجود ندارد.

آبله میمون به پاناما رسید