ضرورت بهره گیری از ظرفیت سازمان ها و مجموعه های وابسته به شهرداری برای فرهنگسازی اهدای عضو

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر در جریان امضای تفاهم نامه همکاری شرکت بهره برداری مترو تهران با انجمن اهدای عضو ایرانیان   با اشاره به فتوای تاریخی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۶۸ گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ۲ هفته قبل از وفات خود درباره  اهدای عضو فتوایی را صادر کردند که این فتوا یکی از یادگاری های امام راحل و یکی از مهمترین فتاوی ایشان برای جهانیان و تاریخ ایران است.

وی ادامه داد: این فتوا جان هزاران نفر را نجات داده و به آنان زندگی دوباره بخشید و یکی از علت‌هایی که ایران در حوزه اهدای عضو در آسیا پیشتاز است.

ضرورت بهره گیری از ظرفیت سازمان ها و مجموعه های وابسته به شهرداری برای فرهنگسازی اهدای عضو

وی همچنین تاکید کرد: در شورای شهر و مدیریت شهری با کمک همکاران و اصحاب رسانه تلاش می‌کنیم تا در سال ۱۴۰۱ کمک جدی را به این مجموعه انجام دهیم تا بتوانند جان انسانهای بیشتری را نجات دهند.

پیرهادی با اشاره به آمار اهدای عضو، گفت: ۹۵۰۰ اهدا کننده و ۷۰ هزار پیوند داریم.

وی با بیان اینکه برای اهدای عضو، زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: اگر پیوند عضو و اهدای آن در زمان مناسبی انجام شود می‌توان از یک تا هشت عضو را اهدا کرد.

به گفته وی، بیشتر افراد در لیست انتظار دچار بیماری دیابت و یا فشار خون هستند که با ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه می‌توان از تعداد نیازمندان به دریافت عضو، کاست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در ۳۵۳ محله شهر تهران خانه سلامت فعال است و در تمام آنها کانون دیابت و فشارخون فعالیت دارد، اظهار داشت: می‌توان با برگزاری همایشی از سوی شهرداری تهران در خصوص اهدای عضو و همچنین آموزش های پیشگیرانه کاهش نیاز به دریافت عضو و هم‌چنین تبیین مزیت های اهدای عضو، نقش آفرینی کرد.

پیرهادی ادامه داد: هر چه شهروندان آموزش بیشتری برای کنترل دیابت و فشار خون دریافت کند تعداد نیازمندان به دریافت عضو کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه هر سه ساعت یک نفر به دلیل نبود اهدا کننده عضو، فوت می کند، یادآور شد: اگر کمتر از ۲۴ ساعت اعضای بدن فرد مرگ مغزی شده اهدا شود می توان ۸ عضو را اهدا کرد.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو‌ قرار دارند، گفت: ۲۳ هزار نفر از این افراد منتظر دریافت کلیه، ۳۰۰  نفر قلب، ۱۵۰۰ نفر کبد، ۴۰ نفر ریه و ۵۰ نفر روده و لوزالمعده نیاز دارد.

وی با اشاره به حضور ۱۸ مرکز پیوند استخوان در کشور، عنوان کرد: این مراکز ۳۰ هزار پیوند مغز استخوان انجام میدهند.

وی با اشاره به نقش شهرداری تهران در زندگی شهروندان تهرانی گفت: از بدو تولد تا پایان عمر شهروندان و شهرداری با یکدیگر در ارتباط هستند و اگر شهرداری مسیر خود را به درستی حرکت کند می تواند در حوزه‌های مختلف زندگی شهروندان نقش‌آفرینی موثری داشته باشد.

پیرهادی بر ضرورت استفاده از ظرفیت مجموعه های متعلق به شهرداری تهران از جمله تاکسیرانی، اتوبوسرانی، مترو، زیباسازی، معاونت فرهنگی اجتماعی، سازمان ورزش، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سایر نهادها و سازمان های مرتبط با شهرداری بر فرهنگ سازی در این زمینه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مردم کشور از روحیه انسان دوستی و ایثار برخوردار هستند، تاکید کرد: این روحیه را در دوران دفاع مقدس و در دوران کرونا از مردم کشور دیده ایم.