هورمون درمانی تاثیری بر درمان سرطان سینه ندارد

زنانی که برای سرطان سینه تحت درمان قرار می‌گیرند ممکن است پس از درمان عوارض جانبی زیادی را تجربه کنند.

گاهی اوقات پس از درمان سرطان سینه، هورمون درمانی برای زنان توصیه می‌شود.

در گذشته، برخی از انکولوژیست ها ابراز نگرانی کرده اند که این نوع درمان یائسگی ممکن است خطر عود سرطان سینه را افزایش دهد.

تعریق شبانه، خستگی، مشکلات دندانی، پوکی استخوان، مشکلات قلبی، گُرگرفتگی، خشکی واژن و عفونت‌های مجاری ادراری تنها بخشی از عوارض جانبی هستند که افراد تحت درمان با هورمون درمانی سرطان سینه متحمل می‌شوند. نمونه‌هایی از هورمون درمانی شامل داروهایی مانند تاموکسیفن و مهارکننده‌های آروماتاز است.

بسیاری از بازماندگان سرطان سینه این داروها را پس از جراحی سرطان سینه مصرف می‌کنند تا از عود سرطان جلوگیری کنند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، درمان می‌تواند تا پنج سال طول بکشد، اما ممکن است برای مدت طولانی‌تری مورد نیاز باشد.

در طول سال‌ها، درمان با استروژن واژینال و هورمون درمانی یائسگی برای کمک به کاهش برخی از این علائم استفاده شده است.

به گفته محققان مطالعه اخیر، برخی از انکولوژیست ها به بازماندگان سرطان نسبت به استفاده از هورمون درمانی یائسگی هشدار داده اند زیرا آزمایشات بالینی قبلی افزایش خطر عود سرطان سینه را گزارش کرده اند.

محققان دانشگاه اودنسه در دانمارک در مطالعه جدید، ارتباط بین هورمون درمانی با خطر عود سرطان سینه و مرگ و میر را در گروه بزرگی از زنان یائسه دانمارکی که تحت درمان هورمون درمانی برای سرطان سینه در مراحل اولیه گیرنده استروژن مثبت قرار داشتند، مورد مطالعه قرار داد.

این زنان بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۴ مبتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شدند و ۵ سال هورمون درمانی یا هیچ درمانی برای سرطان سینه دریافت نکردند.

از میان ۸۴۶۱ زن که قبل از تشخیص سرطان سینه، استروژن درمانی واژینال یا هورمون درمانی یائسگی دریافت نکرده بودند، ۱۹۵۷ نفر از استروژن درمانی واژن و ۱۳۳ زن پس از تشخیص برای کمک به عوارض جانبی هورمون درمانی سرطان سینه از هورمون درمانی یائسگی استفاده کردند.

محققان گفتند که در مجموع هیچ افزایشی در خطر عود یا مرگ و میر در افرادی که درمان با استروژن واژینال یا هورمون درمانی یائسگی دریافت کرده‌اند، مشاهده نکردند.

هورمون درمانی تاثیری بر درمان سرطان سینه ندارد

با این حال، آنها افزایش خطر عود را در افرادی که از استروژن درمانی واژینال استفاده می‌کردند در حین مصرف مهارکننده‌های آروماتاز مشاهده کردند.

منبع: هلث لاین