هشدار نارنجی هواشناسی برای بسیاری از استان‌ها

صادق ضیائیان ، درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز یک سامانه بارشی بر سواحل خزر و دامنه‌های البرز فعال است که در استان‌های گلستان، گیلان،‌ مازندران، خراسان شمالی و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز موجب رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید می‌شود. در روز آینده در مناطقی که ذکر شد این وضعیت ادامه دارد و شدت آن در ارتفاعات البرز، واقع در شرق تهران، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، جنوب کرمان و فارس خواهد بود.

وی افزود: امروز همچنین در نیمه جنوبی کشور سامانه بارشی موجب رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شده است که شدت بارش‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب غربی کرمان، چهار محال و بختیاری، فارس و کهگیلویه و بویراحمد است.

وی ادامه داد: روز یکشنبه 9 مرداد در مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان، همچنین دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان،‌ قزوین، البرز و تهران بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید داریم. در آن روز در جنوب شرق و جنوب بارش‌ها کاهش می‌یابد و در ارتفاعات زاگرس، در غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان، غرب اصفهان و شرق لرستان، رگبار رعدوبرق پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

هشدار نارنجی هواشناسی برای بسیاری از استان‌ها

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز دوشنبه بارش در نوار شمالی کشور کاهش می‌یابد و فقط در مازندران بارش‌ها قابل توجه است اما سامانه بارشی در جنوب کشور تقویت شده و در هرمزگان، فارس، جنوب کرمان، دامنه‌های زاگرس و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، بارش‌ها ادامه دارد و شدت بارش‌ها در جنوب کرمان و برخی مناطق فارس است.

ضیائیان اضافه کرد: روز سه‌شنبه در این مناطق بارش خفیف داریم و روز چهارشنبه در اغلب نقاط کشور جوی نسبتا پایدار حاکم است.

وی افزود: در 5 روز آینده در نوار شرقی کشور، خصوصا زابل، وزش باد شدید،‌ خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا داریم.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران بعدازظهر امروز نیمه ابری، در برخی ساعات ابری، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. روز شنبه آسمان تهران نیمه ابری، گاهی رگبار و رعدوبرق، با وزش باد خواهیم داشت. بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 34 و 25 درجه خواهد بود.

ضیائیان همچنین درباره صدور هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی گفت: همان طور که پیش از این هم اعلام شد تا روز یکشنبه 9 مرداد رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک خواهیم داشت که این شرایط روز آینده در استان‌های کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، غرب یزد، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، زنجان، همدان،‌ مرکزی قزوین، خراسان شمالی،‌ شمال خراسان رضوی، مازندران، ارتفاعات و دامنه‌های گلستان، جنوب آذربایجان شرقی، غرب کردستان، تهران،‌ البرز و ارتفاعات سمنان حاکم است.

وی افزود: امروز هم در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان،‌ بوشهر، شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری،‌ اصفهان، یزد، مرکزی، قزوین، قم، البرز،‌ تهران، سمنان، خراسان شمالی، زنجان، گلستان، گیلان، مازندران، شرق کردستان و شرق لرستان رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید داریم.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: در این راستا جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، کاهش دید و اختلال در تردد در ناوگان حمل و نقل پیش بینی و تاکید می‌شود از تردد و اسکان در حاشیه و رودخانه‌های فصلی اجتناب شود، صعود به ارتفاعات و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها نداشته باشیم، استقرار در مسیل‌ها، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد از دیگر توصیه‌های ما در این باره است.