نزدیک به ۹۵ درصد اهداکنندگان خون را آقایان تشکیل می‌دهند

بشیر حاجی بیگی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون گفت: در ایران موضوع اهدای خون در میان بانوان بسیار کم‌تر از آقایان و در کشور‌های توسعه یافته این آمار ۵۰/۵۰ است. در کشور ما این آمار چندین سال است که زیر ۵ درصد است. به استناد آماری که در ۴ ماهه سال کنونی داریم؛ ۴.۳ درصد از اهدا کنندگان خون بانوان هستند و نزدیک به ۹۵ درصد اهدا کنندگان را آقایان تشکیل می‌دهند.

او گفت: در ایام عزاداری‌ها میزان مراجعه بانوان بالا می‌رود؛ اما ترس از کم خونی از دلایلی است که بانوان کمتر به اهدای خون فکر می‌کنند. سالیانه مردان می‌توانند ۴ بار اهدای خون داشته باشند و خانم‌ها در سال ۳ بار می‌توانند این کار را انجام دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون گفت: سن اهدای خون در کشور ما ۱۸ سال است. از افراد می‌خواهیم زمانی که به این سن می‌رسند در تقویم زندگی خود حداقل ۲ روز را جهت اهدای خون انتخاب کنند. افراد تا ۶۰ سالگی نیز می‌توانند اهدای خون انجام دهند و البته افرادی که به صورت مستمر اهدای خون انجام می‌دهند تا ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

او گفت: بیشترین میزان اهدای خون در کشور ما در سنین ۲۶ تا ۳۵ سال است. نزدیک به ۳۸ درصد اهدا کنندگان در این بازه سنی هستند. اهدا کنندگانی که جوان هستند و به ۱۸ سالگی رسیده اند نزدیک به ۱۷ درصد آمار اهدای خون را تشکیل می‌دهند.

او گفت: در کشور ما گروه خون حدود ۹۰ درصد افراد مثبت است و ۱۰ درصد منفی هستند. از این گروه‌های منفی ۳ تا ۴ درصد O منفی، ۳ درصد A منفی، ۲ درصد B منفی و AB منفی که کمیاب‌ترین گروه خونی است، زیر یک درصد است. توصیه می‌کنم تمامی افراد گروه خونی خود را بدانند.

او ادامه داد: ۳۴ درصد مردم O مثبت، ۲۷ درصد A مثبت، نزدیک به ۲۳ درصد B مثبت و AB مثبت که کم یاب‌تر است ۷ درصد است.

او گفت: افرادی که گروه خونی O منفی دارند مانند گنج هستند. آن ها می توانند به تمامی گروه‌های خونی، خون اهدا کنند.

حاجی بیگی گفت: مردم این را بدانند که با اهدای خون می‌توانند جان ۳ نفر را نجات دهند. گفته می‌شود کسانی که اهدای خون انجام می‌دهند کمتر دچار سکته قلبی می‌شوند. اهدای خون فواید زیادی دارد.

نزدیک به ۹۵ درصد اهداکنندگان خون را آقایان تشکیل می‌دهند

او گفت: بحث حجامت در کشور ما بسیار پیچیده است. حجامت نوعی درمان است و پزشکان این کار را انجام می‌دهند. کسانی که شرایط اهدای خون را ندارند می‌توانند حجامت کنند. هیچ منعی برای این کار وجود ندارد؛ اما افرادی که جوان هستند و شرایط اهدای خون را دارند به خاطر نیاز کشور به خون و فرآورده‌های آن توصیه می‌ شود اهدای خون انجام دهند. افرادی که بیمار هستند برای درمان بیماری خود حجامت کنند.