نحوه ثبت نام وام فرزنداوری در سال 1402| چگونه وام فرزندآوری بگیریم؟

آن دسته از افرادی که قصد دریافت وام فرزند آوری 1402 را دارند، همانند ثبت نام کنندگان وام مسکن فرزند سوم، می بایست که شرایط لازم را برای اخذ این وام قرض الحسنه فرزند، داشته باشند، در غیر این صورت، امکان استفاده از این وام، برای افراد، وجود نخواهد داشت. لذا، در ادامه، در خصوص شرایط دریافت وام فرزند آوری، توضیحات لازم آورده شده است.

وام فرزند آوری، نیاز به سپرده گذاری نخواهد داشت.

آغاز بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند، پس از 6 ماه از دریافت این وام می باشد.

افراد متقاضی واجد شرایط دریافت وام فرزند آوری، می توانند برای متولدین مورخ اول فروردین ماه سال هزار و چهارصد به بعد، و حداکثر تا 2 سال پس از تولد فرزند، برای ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه فرزند، اقدام نمایند.

نحوه ثبت نام وام فرزنداوری در سال 1402| چگونه وام فرزندآوری بگیریم؟

لازم به ذکر است به هر فرزند، تنها یکبار تسهیلات قرض الحسنه فرزند، به پدر تعلق خواهد گرفت.

همچنین، در صورتی که زمان بازپرداخت وام فرزند آوری، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا بیاید، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزند، طبق ضوابط دستورالعمل این تسهیلات، به کودک بعدی نیز، تعلق می گیرد.

براساس تبصره 4 ماده 1 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات قرض الحسنه فرزند، به افرادی تعلق خواهد گرفت که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای 2/5 نباشد.

کارمزد وام فرزند آوری، بر حسب مصوبات شورای پول و اعتبار، حداکثر 4 درصد، به صورت سالانه می باشد.

تسهیلات قرض ‌الحسنه فرزند، با گرفتن یک ضامن معتبر و سفته پرداخت می شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، شرط دارا بودن کارت پایان خدمت، برای دریافت وام فرزندآوری، حذف گردیده و لذا، متقاضیان، بدون ارائه این کارت نیز می توانند برای دریافت وام اقدام نمایند.

افرادی که قصد دارند، از تسهیلات ازدواج، بهره مند شوند، می توانند به صورت غیر حضوری، از طریق مراجعه به سامانه وام ازدواج، به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir، اقدام نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با نحوه ثبت نام وام ازدواج، به لینک زیر مراجعه نمایید.

نحوه ثبت نام وام فرزنداوری ۱۴۰۱

مدارک لازم برای ثبت نام وام فرزند آوری ۱۴۰2

افرادی که قصد دریافت وام نوزادان 1401 را دارند، می بایست ابتدا، مدارک لازم برای نوزاد اول، دوم و سوم را جهت اخذ این وام، آماده نمایند و سپس، درخواست خود را برای ثبت نام، جهت دریافت وام فرزند آوری، به بانک های عامل، ارائه کنند. به طور کلی، با توجه به اینکه وام فرزند آوری به چه کسانی تعلق میگیره، متقاضیان، می توانند با در دست داشتن مدارک زیر، برای وام فرزند آوری، ثبت نام کنند و در صورتی که دارای شرایط لازم بودند، این وام را دریافت نمایند.

افرادی که قصد دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، می توانند از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی tem.mrud.ir، به صورت غیر حضوری، برای ثبت نام این وام، اقدام نمایند.

مدارک لازم جهت ثبت نام اینترنتی وام فرزند آوری

اطلاعات کارت ملی و شناسنامه والدین

اطلاعات شناسنامه نوزاد

آدرس کامل محل سکونت متقاضی

کد پستی ده رقمی محل سکونت متقاضی

مدارک لازم جهت ارائه به بانک برای دریافت وام فرزند آوری

ارائه فتوکپی کارت ملی و شناسنامه پد و مادر نوزاد

ارائه فتوکپی تمامی صفحات شناسنامه فرزند تازه متولد شده

ارائه فتوکپی کارت ملی و شناسنامه ضامن

ارائه یک فقره سفته

جزئیات وام فرزندآوری در سال 1402

 براساس جزء (۲) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور مقرر شده است:"مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانکهای قرض الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را به قرض الحسنه اختصاص داده و از طریق بانک های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام  کنند:

تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده 10 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)

برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده اند تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می شود؛

  ۱‌- به ازای فرزند اول سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
  ۲‌- به ازای فرزند دوم ششصد میلیون (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
  ۳‌- به ازای فرزند سوم نهصد میلیون (۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
  ۴‌- به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
  ۵‌- به ازای فرزند پنجم و بیشتر یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال

- مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی، بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی،  تمام مدیران و کارکنان ذیربط می باشد. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

-  پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع بند «الف» این تبصره و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

- تسهیلات موضوع این تبصره از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است."

بر این اساس، با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند طی فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری برای بانک ها دستورالعمل اجرایی مربوطه ارسال می‌شود.

بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به بانک ها و موسسات اعتباری اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت نام نموده اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده می باشد و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای کلیه افراد در صف (ثبت نام شده در سال 1402 و سال قبل) مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال 1402 کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

در پایان این بخشنامه تاکید شده است، ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود.