برنامه های شهرداری تهران نباید کلیشه ای و مبهم باشد/ تمام برنامه های شهرداری با درصد اجرای پایین، بایگانی شده اند

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برنامه های تدوین شده در سال های گذشته مدیریت شهری،  برای مخاطب درسطوح مدیریتی واجرایی ملموس و قابل درک نبوده و به صورت کلیشه ای، آرمانی و غیرواقعی تدوین شده  و در نهایت بایگانی می شود.

مهدی پیرهادی در جریان بررسی یک فوریت طرح « سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه لایحه الزامات تدوین برنامه چهارساله شهر تهران اهمیت بسزایی در ارتقاء کیفیت خدمات شهرداری و دستیابی به اهداف مدیریت شهری در قالب اسناد فرادستی دارد لذا توجه به ارکان و فرایند تدوین برنامه می بایست با دقت و توجه بالایی در دستور کار شورا و شهرداری تهران قرار گیرد. 

وی افزود: از آنجایی که این برنامه به عنوان تجربه چهارم مدیریت شهری در تدوین سند برنامه شهر تهران می باشد و به طبع ، در این مدت چالشها و آسیبهای اجرایی و عملیاتی متفاوتی داشته اند از این رو مهمترین گام پیش از تدوین برنامه پرداختن به این آسیب ها می باشد.

وی افزود: به عنوان مثال در بعضی از حوزه ها علیرغم عدم امکان اجرا در یک حوزه یا پروژه خاص ، آن پروژه در برنامه های آتی نیز تکرار شده است و فاقد عملکرد مناسب بوده و در نتیجه یافتن نقاط ضعف و قوت و آسیب های اجرایی و عملیاتی در قالب یک گزارش ، چشم انداز مناسبی از افق اجرایی و امکانات و نیازهای شهرداری تهران را پیش روی مشاورین و کارشناسان تدوین طرح باز می کند نکته بعدی از این جهت که برنامه پیش رو با توجه به شرایط فعلی و صرف زمانی حداقل چند ماه تا تدوین نهایی تصویب و ابلاغ ، نیاز به زمان دارد و ما عملا به جای برنامه چهارساله ، 3سال فرصت اجرای آن را داریم لذا با لحاظ کردن محدودیت زمانی و ریالی و درآمدهای قطعی شهرداری تهران شایسته است به جای تمرکز بر محورها و اولویت های متعدد و متنوع تمرکز اصلی خود را بر روی حل مسائل اصلی شهر قرار دهیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی به جای تشتت و غیر واقعی شدن با رویکرد منطقی و عملیاتی و با درصد تحقق قابل قبول انجام می شود. 

پیرهادی ادامه‌داد: به منظور دستیابی به اولویت های محوری و مسائل اساسی شهر می توان از یک مکانیزم شفاف و علمی با حضور حوزه های نخبگانی صاحب نظر در حوزه ماموریت های شهرداری استفاده کرد با توجه به اینکه اولویت تدوین برنامه از پنج ساله به چهارساله تغییر یافته و بنا به پیشنهاد مجلس جهت سطح بندی زمانی برنامه ها به بلندمدت،میان مدت و کوتاه مدت،لذاپیشنهادمی شود دراین راستا واژه «برنامه چهارساله توسعه شهر تهران» به « برنامه پیشرفت چهارساله شهر تهران » تغییر یابد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه‌داد: در میان اولویت های مطرح شده توجه به سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی به لحاظ محدودیتهای منابع مالی می بایست در راس اولویت های برنامه قرار گیرد. 

پیرهادیبرنامه های شهرداری تهران نباید کلیشه ای و مبهم باشد/ تمام برنامه های شهرداری با درصد اجرای پایین، بایگانی شده اند

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: از سوی دیگر توجه ویژه به اتمام پروژه های نیمه تمام اولویت دار از اهمیت خاصی برخوردار است که میبایست در محور اولویت های اساسی قرار گیرند.

وی تاکید کرد: یکی از چالش های اساسی در برنامه های سابق شهرداری تهران و به طبع اقبال پایین آنها در تحقق از هم گسیختگی سطوح و ارکان چشم انداز راهبرد و سیاست و برنامه های عملیاتی است.

پیرهادی تاکید کرد: در نتیجه برنامه برای مخاطب درسطوح مدیریتی واجرایی ملموس وقابل درک نبوده وبه اصطلاح برنامه user friendly نیست، این برنامه ها به صورت کلیشه ای و تشریفاتی و صرفا به منظور رفع تکلیف تدوین و در نهایت بایگانی می شود.