افکارنیوز: فعالیت شدید عضلات فک، کام و دندان ها هنگام شیرخوردن موجب تکامل و استحکام این عضلات و استخوان ها در نوزاد می شود.
دکتر محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت خانواده وجمعیت با بیان این مطلب درگفتگو با وب دا گفت: مزایای دیگر شیردهی مصرف ذخیره چربی مادر و به حالت عادی برگشتن فرم اندام­ها، به صرفه و اقتصادی تر بودن شیرمادر در مقایسه با شیرخشک، کاهش احتمال بروز سرطان پستان و کاهش احتمال خطر شکستن لگن در سنین سالمندی است.
وی افزود: شیرمادر همچنین از بروز بیماریهایی نظیر کولیت اولسروز، دیابت جوانان، لنفوم در سنین کودکی و جوانی و بیماریهای کبدی در فرد جلوگیری می کند.
وی در خصوص برخی علل امتناع نوزاد از گرفتن پستان مادرگفت: بغل کردن نوزاد، جدایی طولانی مدت مادر و شیرخوار، اضطراب مادر، زخم، عفونت و آبسه پستان، تغییر بوی مادر ناشی از عطر و صابون مصرفی یا فعالیت فیزیکی دراین امتناع موثر است.
دکتر مطلق اضافه کرد: گرفتگی بینی نوزاد، نارسی یا کوچک بودن نوزاد، سردرگمی شیرخوار به دلیل تغذیه با بطری، مکیدن پستانک، گرما و سرمای زیاد، سرماخوردگی، اسهال همراه با کم آبی متوسط یا شدید، چانه کوچک و پس رفته نوزاد و بیماری قلبی و عفونت خون از علل دیگر امتناع نوزاد از خوردن شیرمادر است.