به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، صدیقه علیشاهی کارشناس مامایی گفت: به طور کلی سه نوع خطر مادر باردار را در سفر تهدید می کند که شامل مشکلات حمل و نقل، بیماریهای عفونی مقصد و عدم رعایت بهداشت فردی است.


وی به مسائل مورد توجه مادران باردار در مسافرت اشاره کرد و افزود: یکی از این موارد توجه به واکسیناسیون است ضمن اینکه هر نوع واکسنی برای مادر باردار توصیه نمی شود.


علیشاهی تصریح کرد: واکسنهایی مانند آبله مرغان، سرخک، سرخچه، اوریون وBCG که ویروس ضعیف شده را به بدن می فرستد و خطر ابتلای خفیف به آن بیماری وجود دارد برای خانم های باردار خطرناک است و همچنین واکسن های هپاتیت نوع A و B، آنفلوانزا و کزاز خطری برای مادر باردار ندارد وشاید حتی به مادرانی که در معرض این بیماریها هستند هم توصیه شود.


وی ادامه داد: مادر باردار باید بداند که بیماریهای عفونی برای جنین خطرناک است و باید از سفر به مناطقی که احتمال ابتلا به برخی بیماریها مانند مالاریا وجود دارد پرهیز کند و همچنین در برابر پشه ها از خود محافظت کنند. ضمن اینکه باید توجه کرد برخی حشره کشها خطرناک هستند.


این کارشناس مامایی گفت: مادر باردار باید شرایط مقصد را بشناسد و به بهداشت مواد غذایی و آب آشامیدنی بسیار دقت کند و هیچ داروی جدیدی را به صورت خودسرانه مصرف نکنند.