تاثیر تغییرات آب و هوا بر افزایش حملات قلبی در سالمندان

دانشمندان مدت‌هاست می‌دانند که تغییرات دما بر بروز حملات قلبی تاثیر می‌گذارد، با این حال بیشتر تحقیقات انجام شده تاکنون در آب و هوای معتدل بوده است، جایی که دما در آن محدوده وسیعی دارد.

اکنون تیمی از محققان بررسی کرده‌اند که چگونه محدوده دمایی باریک آب و هوای گرمسیری بر بروز یک نوع خاص از سکته قلبی تاثیر می‌گذارد. محققان می‌گویند یافته‌های آن‌ها می‌تواند پیامد‌های تغییر سیاست‌های سلامت برای جمعیت شهر‌های در مناطق استوایی داشته باشد.

پروفسور مارکوس اونگ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «با استفاده از ۱۰ سال داده‌های جمع‌آوری‌شده در سطح ملی، شواهد قوی پیدا کردیم مبنی بر اینکه کاهش ۱ درجه سانتی‌گراد در دمای محیط، خطر ابتلا به یک نوع انفارکتوس حاد میوکارد را در جمعیت تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهد.

پروفسور اونگ که همچنین مشاور ارشد بخش فوریت‌های پزشکی در بیمارستان عمومی سنگاپور (SGH) است، می‌افزاید: «علاوه بر این به نظر می‌رسد که افراد ۶۵ سال و بالاتر در مقایسه با افراد جوان، حدود ۲۰ درصد بیشتر در برابر دما‌های سردتر آسیب پذیر هستند.

محققان به طور خاص به دنبال افرادی بودند که انفارکتوس میوکارد با افزایش قطعه ST (NSTEMI) را تجربه کردند. این یک نوع حمله قلبی حاد است که زمانی اتفاق می‌افتد که رگ خونی تغذیه کننده قلب تا حدی مسدود شود. هنگامی که پزشکان نتایج الکتروکاردیوگرام (ECG) بیمار را بررسی می‌کنند، ارتفاع ST را که به راحتی قابل شناسایی بوده و نشان‌دهنده نوع دیگری از حمله قلبی است، نیافتند؛ این معنای مسدود شدن رگ‌های قلب است.

محققان توانستند ۶۰۶۴۳ گزارش از NSTEMI یا همان حمله قلبی را بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ جمع‌آوری کنند. آن‌ها به صورت آماری بررسی کردند که چگونه شروع NSTEMI در این بیماران با داده‌های هواشناسی محلی به‌دست‌آمده از ایستگاه‌های هواشناسی از جمله میانگین دما و بارندگی، مرتبط است.

دمای محیط سردتر به طور مستقل با افزایش خطر NSTEMI تا ۱۰ روز پس از افت دما مرتبط بود. هیچ تفاوت جنسیتی در رابطه با اثرات دمای گرمتر یا سردتر بر خطر NSTEMI وجود نداشت. همچنین تغییرات بارندگی با افزایش خطر مرتبط نبود.

دکتر اندرو هو، یکی از اولین نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «مطالعه ما نشان داد که حتی در یک بخش نسبتا گرم جهان، دمای محیط سردتر خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.» این درک ما را بهبود می‌بخشد که انحراف از دمایی که فرد به آن عادت کرده است می‌تواند منجر به استرس مضر بدن شود. مطابق با مطالعات قبلی ما که نشان می‌داد سالمندان بیشتر در معرض عوامل استرس زای محیطی از جمله آلودگی هوا هستند، ما شواهدی پیدا کردیم که این گروه از افراد در دما‌های سردتر در معرض خطر حملات قلبی بیشتری قرار داشتند.

تاثیر تغییرات آب و هوا بر افزایش حملات قلبی در سالمندان

دکتر جوئل آیک، اپیدمیولوژیست محیطی و از محققان این مطالعه می‌گوید: چندین عامل خطر در سطح فردی برای بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد، اما هیچ کدام به اندازه الگو‌های آب و هوا تجربه نشده است. تغییرات آب و هوای روزانه این ظرفیت را دارد که رویداد‌های بیماری قلبی عروقی را در افراد در معرض خطر ایجاد کند که پیامد‌های خاصی برای جمعیت سالخورده دارد. در زمینه تغییرات آب و هوایی، این یافته‌ها یک عامل خطر نگران کننده سلامت عمومی را برجسته می‌کنند.

برای تایید نتایج به تحقیقات بیشتری نیاز است. این تیم همچنین تحقیقاتی را توصیه می‌کند که به شناسایی مسیر‌های بیولوژیکی درگیر در افزایش آسیب پذیری سالمندان در برابر NSTEMI مرتبط با سرما در مناطق استوایی کمک می‌کند.

منبع: مدیکال اکسپرس