به گزارش افکار به نقل از ایسنا، شهین سوادزاده، کارشناس ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پژوهشی را با هدف معرفی عطردرمانی و نقش آن در عملکرد مامایی انجام داده است.

بر اساس این پژوهش، طی دهه گذشته به کارگیری عطردرمانی در جمعیت عمومی افزایش یافته و عقیده بر این است که عطردرمانی فشار روانی و اضطراب ذهنی را کاهش داده و آرام بخشی و کارایی فردی را بهبود می‌بخشد. عطردرمانی یکی از جنبه‌های کنترل بالینی است که در حیطه مراقبت مددجو مداری رشد کرده، با دادن آگاهی‌های لازم و فرصت‌های مناسب به بیماران آن‌ها را در مراقبت از خود تشویق می‌کند.

این مطالعه مروری بر مقالات موجود در سایت‌های معتبر علمی Elsevier، Medline، Science Direct Pub med از سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ است.

گیاهان دارویی نقش مهمی در مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان در اکثر مناطق جهان بر عهده دارند. استفاده درمانی از اسانس‌های گیاهی، «عطردرمانی بالینی» نامیده می‌شود و تاثیرات درمانی آن‌ها بر پایه تحقیقات بالینی حمایت می‌شود. اسانس‌های گیاهی از گیاهان معطر به روش تقطیر با بخار آب به دست آمده و از هزاران سال قبل، برای درمان انواعی از بیماری‌ها به کار می‌رفته است. اسانس‌ها با دارا بودن بو و ترکیبات مختلف بر درمان بیماری‌ها مؤثرند. بررسی‌های انجام شده نشان داده که ماماها حدود ۳۴ درصد مکمل درمانی را در حیطه شغلی و در بالین به کار برده‌اند.

نتایج این مطالعه نشان داد که فواید به کارگیری اسانس‌ها، افزایش رضایت مصرف کننده، کاهش مداخلات دارویی و افزایش زایمان طبیعی است. این موارد انگیزه اساسی برای توسعه سرویس‌های مکمل درمانی در ارائه خدمات مامایی است.

با توجه به نکات ذکر شده، استفاده از عطردرمانی در میان مادران، ماماها و سیستمهای ارائه دهنده خدمات پیشنهاد میشود.