دلایل خارش پوست بدن و روش‌های تسکین آن

خارش پوست بدن بسیار آزاردهنده است و دلایل متفاوتی دارد. این عارضه شاید به‌دلیل خشکی پوست که یک امر طبیعی به‌خصوص در گرما و سرمای شدید است، اتفاق بیفتد. گاهی نیز نشان دهنده‌ی یک بیماری در بدن است.

خارش بدن نشانه چیست؟

گاهی در اثر بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان و مشکلات کلیوی بدن دچار خارش می­شود و بعضی اوقات نیز خارش در اثر نیش حشرات یا خشکی بدن به‌وجود می‌آید. برای یافتن دلیل این عارضه بهترین راه، مراجعه به متخصص پوست و سپس اقدام به درمان آن است. از مهترین دلایل ایجاد آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات پوستی

مشکلات پوستی و خارش پوست بدن به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود مانند:

خشکی پوست

کم آب شدن و خشکی پوست مخصوصا در فصول سرد سال و در مکان‌های خشک و همچنین بالارفتن سن که یکی از دلایل خشکی پوست است، تاثیر زیادی در خارش بدن دارد.

 برای جلوگیری از خشک شدن پوست، نوشیدن آب، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و دستگاه بخور را فراموش نکنید.

اگزما یا درماتیت آتوپیک

از علت قرمز شدن ناگهانی پوست بدن می‌توان به‌وجود انواع درماتیت روی پوست سر و بدن اشاره کرد.

اگزما باعث ایجاد لکه‌های خشک و بثورات برآمده روی پوست می‌شود. این بیماری، خارش پوست بدن شدیدی در ناحیه‌های مختلف ایجاد می‌کند و هنوز دلیل مشخصی برای آن پیدا نشده است.

فقط می‌توان گفت کودکان در خانواده‌هایی که سابقه‌ی آسم و آلرژی دارند بیشتر در معرض ابتلا به اگزما هستند.

درماتیت تماسی

این بثورات و لکه‌ها از برخورد پوست با مواد و محرک‌های حساسیت‌زا به‌وجود می‌آید.

درماتیت سبورئیک

این نوع اگزما بیشتر روی پوست سر و گاهی نیز در قسمت‌هایی مانند صورت و قفسه‌ی سینه ایجاد می‌شود.

 

بثورات پوست

ایجاد بثورات در قسمت‌های مختلف پوست نشان‌دهنده‌ی مشکلات پوستی است و دلیل خارش آن می‌تواند عفونت‌های باکتریایی و قارچی باشد.

 

حشرات

تشخیص نیش حشراتی مانند پشه و عنکبوت راحت ‌است اما اگر خارش پوست بدن به‌خاطر نیش کنه‌ یا ساس باشد به‌راحتی نمی‌توان آن ‌را تشخیص داد. نیش چنین حشراتی باعث خارش روی پوست می‌شود.

پسوریازیس یا بیماری صدف:

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث ایجاد التهاب و خارش روی پوست می‌شود.

بیماری‌های داخلی

اگر خارش در بیشتر قسمت‌های بدن یا کل آن رخ دهد احتمال اینکه دلیل آن بیماری‌های داخلی و زمینه‌ای باشد بالاست. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • کم‌خونی
  • بیماری کلیوی
  • تیروئید
  • اچ‌آی‌وی
  • دیابت
  • سرطان ملتیپل میلوما و لنفوم

باتوجه به خارش بدن و سرطان، در صورت تداوم خارش و عدم بهبود توسط راه‌کارهای خانگی، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از یک بیماری که ممکن است به سرطان منتهی شود جلوگیری کرده باشید. البته گاهی خارش از عوارض بعد از درمان بیماری‌هایی مانند دیالیز و پرتودرمانی است.

شرایط روانی و اختلالات عصبی

در صورت تداوم خارش پوست بدن و پیدا نشدن علت دقیق آن، ممکن است این عارضه از مشکلات و شرایط روحی شما نشات گرفته باشد.

در این مواقع، فرد خزیدن چیزی را روی پوست خود احساس می‌کند و شروع به خاراندن آن قسمت می‌کند. خاراندن این قسمت باعث آسیب و خراشیدگی پوست می‌شود.

بیماری‌های روحی که باعث ایجاد این عارضه می‌شود عبارتند از:

  • روان‌پریشی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • MS
  • وسواس فکری-عملی

61

چه زمانی خارش بدن خطرناک است؟

خارش باعث ایجاد مشکلاتی مانند بی‌حوصلگی، کلافگی، پایین آمدن کیفیت خواب و عدم تمرکز روی مسائل کاری می‌شود. اما خارش پوست بدن زمانی خطرناک است که خارش در کل بدن باشد و با استفاده از روش‌های درمانی بعد از 2 هفته هیچ‌گونه تغیری در علائم صورت نگیرید.

کمبود کدام ویتامین باعث خارش بدن می‌شود؟

تغذیه نادرست و مصرف مواد غذایی حساسیت‌زا باعث ایجاد خارش پوست می‌شود. در این بین، ممکن است نبود ویتامین‌هایی مثل D،A  و B12 نیز در ایجاد خارش تاثیر گذار باشد. با کمک آزمایش می‌توان سطح این ویتامین ها در بدن را بررسی و در صورت کمبود آنها از دارو یا یک رژیم صحیح غذایی استفاده کرد.

درمان خارش پوست بدن

به نقل از مشاور پوست ، خارش پوست بدن درمان‌‌هایی دارد که قبل از پرداختن به آنها بهتر است علت دقیق این عارضه پیدا شود. حال به بررسی چند درمان خانگی خارش بدن می‌پردازیم.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها:

  • کرم‌های مرطوب‌کننده بدون عطر، به صورت منظم استفاده شود. این‌کار در طولانی مدت تاثیر زیادی روی کم‌شدن التهابات پوستی می‌گذارد.
  • مرطوب­‌کننده‌‌های خنک تاثیر بهتری دارند.
  • مصرف کرم کورتیکو به‌طور موقت در درمان خارش سریع بدن مفید است.

از خاراندن پوست اجتناب کنید.

ناخن‌ها را کوتاه کنید، دستکش بپوشید و ناحیه‌ی دارای خارش را بپوشانید. هرکاری که در نخاراندن آن قسمت از پوست تاثیر دارد انجام دهید. می‌توانید به جای خاراندن از ضربه‌های کوتاه نیز استفاده کنید.

اگر یک حوله‌ی مرطوب یا هرچیز خنک دیگری را روی آن ناحیه بگذارید در تسکین خارش کمک می‌کند.

به صورت منظم حمام نمایید.

هنگام خارش پوست بدن ، در وان مقداری جوش شیرین، نمک حمام، جوی دوسر کلوئیدی (مخصوص حمام) بریزید و مدتی در آن بمانید. اینکه از آب سرد یا گرم استفاده کنید بستگی به واکنش بدن شما نسبت به آن دارد. زیرا عده‌ای با آب سرد بهبود پیدا می‌کنند و بعضی نیز با آب گرم.

در آخر حتما از یک پاک‌کننده‌ی ملایم برای شستشو استفاده کنید و هرگز بدن را محکم ماساژ ندهید. بعد از تمام شدن حمام نیز به‌وسیله‌ی حوله‌ی نرم، پوست بدن را خشک کرده و از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

بهتر است زمان حمام کردن کوتاه و تعداد دفعات آن بیشتر باشد.

از عوامل استرس‌زا دوری کنید.

از هرچیزی که باعث ایجاد تنش و استرس در وجود شما می‌شود دوری کنید. همچنین با ورزش، یوگا، روان‌درمانی و طب سوزنی تا حد ممکن استرس را درمان کنید.

لباس مناسب بپوشید

استفاده از لباس‌های سبک و نخی پوست را خنک نگه‌داشته و خارش را تا حدی کاهش می‌دهد. از لباس‌های پشمی و تنگ به‌هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا خارش پوست بدن را تشدید می‌کند.

استفاده از دستگاه بخور

در فصل زمستان و با استفاده از وسایل گرمایشی، رطوبت خانه کم می‌شود. دستگاه بخور در از بین بردن این مشکل به‌خوبی عمل می‌کند.

مصرف داروهای ضد آلرژی و بدون نسخه

برای خرید این داروها‌ با دکتر داروخانه مشورت کنید. همچنین می‌توان از داروهایی مثل دیفن‌ هیدرامین استفاده کرد تا علاوه بر تسکین خارش روی کیفیت خواب تاثیر بگذارد. آنتی هیستامین نیز در درمان آلرژی گزینه‌ی مناسبی است.

 

خارش پوست بدن می‌تواند به‌دلایل ساده‌ای نظیر نیش حشرات، خشکی پوست، اگزما و غیره به‌وجود آید. اما اگر این عارضه در کل بدن ایجاد و با گذشت 2 هفته‌ بهبود پیدا نکرد باید دنبال یافتن علت آن باشید. خارش بدن در بدترین حالت، ممکن است نشان‌دهنده‌ی بیماری‌هایی مثل مشکلات کلیوی، مشلات کبد، دیابت، کمبودآهن و حتی در موارد خیلی خطرناک، سرطان باشد.

برای درمان آن می‌توانید از داروهای ضد آلرژی بدون نسخه، حمام مرتب، مرطوب کننده، لباس مناسب و دستگاه بخور استفاده کنید. اگر راه‌کارهای ارائه شده برای درمان افاقه‌ای نکرد و زمان زیادی از خارش بدن شما گذشت و بهبودی حاصل نشد حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.