جریمه ۵۰ هزار تومانی برای خودروهای فاقد معاینه فنی
رئیس پلیس راهور شهرستان قم گفت: جریمه‌ای که همکاران برای عدم معاینه فنی اعمال می‌کنند، ۵۰ هزار تومان است، اما فعلاً سامانه فقط اخطار داده و اعمال قانون نمی‌کند.
 
به گزارش ایسنا؛ سرهنگ حمید عرب لاریمی امروز دوشنبه ۱۶ آبان‌ماه در حاشیه آغاز به کار طرح اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی، راه‌اندازی سامانه سیمفا را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: سلامت خودرو ازنظر فنی در آلودگی هوا و سلامت شهروندان تأثیر زیادی داشته اما متأسفانه به آن توجه کافی نمی‌شود و تا امروز به‌صورت رندوم و تصادفی توسط نیروهای پلیس در سطح شهر نسبت به کسانی که فاقد معاینه فنی به‌روز بودند، اعمال قانون می‌شود.
 
 
وی یکی از عوامل مؤثر در تصادفات را نیز نقص فنی دانست و افزود: یکی از دلایل بالا بودن آمار تصادفات، بی‌توجهی به نقص فنی مستمر خودرو است که حتی در استفاده از بیمه نیز مشکلات زیادی را برای صاحبان خودرو ایجاد می‌کند.
 
رئیس پلیس راهور شهرستان قم تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم، سامانه سیمفا راه‌اندازی و از مرکز شهر کار شروع‌شده و به‌زودی تمام دوربین‌های سطح شهر به سامانه هوشمند سیم فام متصل می‌شوند.
 
وی نحوه اعمال قانون و مبلغ جریمه را یادآور شد و بیان کرد: جریمه‌ای که همکاران برای عدم معاینه فنی اعمال می‌کنند، ۵۰ هزار تومان است، اما فعلاً سامانه فقط اخطار داده و اعمال قانون نمی‌کند تا تمام دوربین‌ها به سامانه متصل شود و اعمال قانون به‌صورت هوشمند انجام شود،‌ در حال حاضر مأموران در سطح شهر و به‌صورت تصادفی جریمه صادر می‌کنند.
 
عرب لاریمی نحوه عملکرد سامانه را تشریح کرد و گفت: اعمال قانون سامانه مستمر بوده و با هر بار تردد خودروی فاقد معاینه فنی این جریمه شامل آن می‌شود و از شهروندان درخواست داریم در اسرع وقت نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
 
وی در پایان تأکید کرد: هدف از اجرا و اعمال قانون افزایش ضریب ایمنی در حوزه ترافیک است و شهرداری در این بخش برنامه‌های خوبی را اجرا کرده و در حال انجام است.

خودروهایی که در سال ۱۴۰۱ مشمول معاینه فنی شدند