مهریه ۱۴ میلیاردی که در شورای حل اختلاف ۱۰۰ میلیون شد

به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس شوراهای حل اختلاف در کشور، حجت الاسلام ساجدی رئیس شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هر سال ۱۸ آبان سالروز تاسیس شورای حل اختلاف در کشور است که ۲۰ سال پیش تاسیس شده است و هدف از تاسیس آن ترویج فرهنگ اخوت و سازش در جامعه است.

وی افزود: مرحوم آیت الله شاهرودی رحمت الله علیه می‌گفت زیادی پرونده ها حکایت از بیماری حقوقی در جامعه دارد و باید برای رفع بیماری تلاش کرد و راه جلوگیری از آن را ترویج فرهنگ صلح و سازش با راه اندازی و تاسیس شورای حل اختلاف در کشور پیش بینی کردند.

ساجدی در ادامه با بیان اینکه در محاکم قضایی وقتی فردی محکوم می‌شود و فردی در طرف دیگر پیروز قضیه می‌شود اختلاف و ریشه‌های آن همچنان برقرار است و سال‌ها این اختلاف باقی می‌ماند اما اگر پرونده وارد شورای حل اختلاف شد دیگر اختلافی در میان نبوده و همه چیز مختومه می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام قضایی ایران هم مثل همه دنیا مشکلاتی دارد یادآور شد: از جمله این مشکلات حجم فزاینده دعاوی و کثرت مراجعه ارباب رجوع و مشکل و کمبود کادر قضایی و نیروی انسانی و فضای فیزیکی است که همه دست به دست هم داده تا دستگاه قضایی در ماموریت محوله خود مشکلاتی داشته باشد.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه بر این باوریم که تشکل‌های مردم نهاد باید به کمک دستگاه قضایی بیایند یادآور شد: اگر چنین شود در امر محوله موفق خواهیم شد و کاهش مراجعات مردمی را به محاکم قضایی و کاهش اطاله دادرسی و رسیدگی به پرونده ها را داریم که گاه از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند.

این معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از مهم ترین پرونده هایی که در شوراهای حل اختلاف مطرح می شود پرونده های خانوادگی است که آمار فراوانی داریم که مشکلات اقتصادی و روابط خانوادگی نقش به سزایی در آن دارد.

وی افزود: با توجه به بخشنامه رئیس کل دادگستری ۳۰% همه پرونده ها به شورای حل اختلاف می‌آید و اعضای شورای حل اختلاف با استفاده از ریش سفیدان و صلح یاران آنها را آشتی می‌دهند و زمینه رفع اختلافات خانوادگی فراهم می‌شود.

ساجدی بیان کرد: برای مثال خانواده‌ای در چند وقت پیش دچار اختلاف شده بودند که منجر به طلاق شد و شوهر حضانت فرزندان را به مادر داده بود چون اختلاف مالی داشتند و توان پرداخت هزینه زندگی را نداشت آنها از یکدیگر جدا شدند اما بعدا پشیمان شده و خواستار برگشت به زندگی شدند که به ما مراجعه کرده و موفق شدیم آنها را سازش داده و در همان جلسه یک روحانی خطبه عقد آنها را جاری کرد.

وی در ادامه افزود: اگر همین یک پرونده به شورای حل اختلاف نمی‌آمد پرونده مهریه و اعسار و تقسیط مهریه و ملاقات با فرزندان و سایر پرونده های دیگر برای آنها در دادگاه مطرح می‌شد و همین‌ها باعث ازدیاد پرنده ها می‌شود.

این مسئول در ادامه اظهارات خود در جمع اصحاب رسانه گفت: دو قانون ۸ و ۱۱ را داریم که پرونده هایی مثل قتل هم در شورای حل اختلاف مطرح می‌شود یکی از اقدامات مهم ما در طول سال جاری این بود که چهار فقره قصاص شامل ۳ پرونده قتل و یک قصاص عضو منجر به سازش شد.

ساجدی گفت: در سه شهر یاسوج گچساران و دهدشت زندان داریم در هر کدام یک شعبه حل اختلاف وجود دارد که با همکاری و مساعدت صلح یاران در ۶ ماهه اول امسال زمینه آزادی ۳۲۷ زندانی را فراهم کردنذ که اکثراً بدهکار مالی بودند و با همکاری ستاد دیه استان و اعضای شورای حل اختلاف زمینه آزادی این تعداد فراهم شد.

وی به آماری از ارجاع پرونده ها به شورای حل اختلاف استان اشاره کرد و گفت در ۷ ماهه امسال تعداد پرونده های وارد شده به شورای حل اختلاف استان ۲۲ هزار و ۶۷۲ پرونده بود که بیست و دو هزار و ۳۹۲ فقره پرونده مختومه اعلام شد از این تعداد پرونده ۱۵ هزار و ۱۳۸ فقره قابل مصالحه بود یعنی که بقیه قابل مصالحه نبوده است.

ساجدی افزود: از این تعداد بیش از ۱۵ هزار فقره پرونده به تعداد ۵۴۵۹ فقره یعنی ۳۶ درصد از پرونده های قابل مصالحه منجر به صلح و سازش شد که از این تعداد ۵۴۵۹ فقره منجر به صلح و سازش تعداد ۳۲۷ پرونده توسط صلحیاران مردمی به سازش انجامیده است.

معاون دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرونده‌های مطالبات مالی و اختلافات ملکی و همچنین خانوادگی با رقم های بالا در شورای حل اختلاف استان ما مطرح شده که توانسته‌ایم در یک قلم مهریه ۱۴ میلیارد تومانی را به صد میلیون تومان کاهش دهیم زیرا زوجه می داند که زوج تا آخر عمر هم اگر کار کند توان پرداخت اینچنین مهریه‌ای را ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در آماری که از زندانهای استان گرفته ایم اکنون ۱۵۰ نفر به خاطر بدهکاری مالی آنجا زندانی هستند یادآور شد: صلحیاران ما به تعداد ۲۰۶ نفر در استان بوده و همچنین کارمندان ما که ۵۰۰ نفر هستند که ۱۰۰ نفر آن‌ها می‌توانند در این موضوعات ورود پیدا کنند و از آن‌ها خواسته ایم که هر نفر یکی از این پرونده های بدهکاری را در دستور کار برای صلح و سازش قرار دهند.

معاون دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد استانی عشیره‌ای و طایفه ای است و هنوز فرهنگ سنتی گذشت در استان ما وجود دارد گفت: امیدواریم که بتوانیم از این ظرفیت برای رفع مشکلات و مختومه شدن پرونده ها استفاده کنیم.

این مسئول در ادامه به وظیفه رسانه های استان در این خصوص اشاره کرد و گفت رسانه ها می توانند به ترویج فرهنگ سازش کمک کرده و در این راه نقش به سزایی داشته باشند در این خصوص تلاش کنید و ظرفیتی که در بین شما وجود دارد را فعال کنید زیرا رسانه چشم بینای جامعه است و می‌توانید در راستای آگاهی بخشی به مردم گام بردارید که اگر به وظیفه ذاتی عمل کنید بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه پویشی در سطح کشور با نام عشق به حسین راه افتاده و یا اینکه پرچم امام رضا برای صلح و سازش به خانه‌ها می‌رود گفت: در آستانه وفات حضرت زهرا و بعد از آن تولد حضرت هستیم که باید مردم در این امر کمک کنند از برخی خانواده ها در استان بخصوص خانواده مرحوم داورپناه قدردانی می‌کنیم که بدون از درخواست حتی یک ریال قاتل فرزند خود را بخشیدند.