به تاخیر افتادن آغاز دیابت با تایید یک دارو

تحقیقی جدید نشان داده است یک دارو به نام تپلیزوماب می‌تواند آغاز بیماری دیابت را چند سال به عقب بیندازد.

دیابت نوع یک زمانی آغاز می‌شود که سیستم ایمنی بدن بیمار به طور اشتباه به سلول‌های بتا در پانکراس حمله می‌کند که مسئولیت تولید انسولین را برعهده دارند.

بدون این هورمون حیاتی بدن انسان نمی‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند و در نتیجه طیفی از مشکلات سلامتی به وجود می‌آیند. مدیریت این بیماری باید در طول عمر بیمار انجام شود و فرد باید دائماً سطح گلوکز خون را رصد و انسولین تزریق کند.

تپلیزوماب که به نام برند Tzield نیز مشهور است، فرآیند شروع دیابت را به تاخیر می‌اندازد و در نتیجه بیماران چند سال دیرتر باید فرآیند کنترل قند خون را آغاز کنند.

این دارو در حقیقت یک آنتی بادی اصلاح شده است که به مولکولی به نام CD ۳ در سطح سلول‌های تی متصل می‌شود. به طور معمول هنگامی که CD ۳ تحریک می‌شود، سلول‌های تی را نیز فعال می‌کند و در نتیجه پیوند بین این مولکول و تپلیزوماب سلول‌های ایمنی را به شکلی تنظیم می‌کند که مانع واکنش خودکار در مقابل سلول‌های تولید کننده انسولین می‌شود.

نشانگر‌های دیابت نوع یک هم اکنون پیش از آغاز بیماری قابل ردیابی هستند؛ اما درمانی برای آن وجود ندارد. در صورتی که این نشانه‌ها در بیماری رصد شوند، می‌توان با تجویز تپلیزوماب برای وی آغاز پیشرفت بیماری و نمودار شدن علائم آن را به تعویق انداخت. این دارو باید هر ۱۴ روز یک بار به بدن تزریق شود.

تپلیزوماب به مدت چند دهه تحت تحقیقات سازمان غذا و دارو ی آمریکا قرار داشته و تاییدیه این سازمان پس از موفقیت آزمایش بالینی ارائه شد که ایمنی و کارآمدی آن به عنوان یک اقدام جلوگیری کننده انجام شد.

در این آزمایش بالینی ۷۶ بیمار مبتلا به دیابت نوع یک و دو حضور داشتند.

وضعیت بیماران به طور متوسط برای ۵۱ ماه بررسی و مشخص شد ۴۴ درصد از بیماران دریافت کننده این دارو‌ها مبتلا به دیابت یک مرحله سوم می‌شود. در مقابل ۷۲ درصد از بیماران گروه کنترل به این نوع دیابت مبتلا می‌شدند. افرادی که این دارو را مصرف می‌کردند به طور میانه ۲۵ ماه دیرتر وارد مرحله سوم دیابت یک شدند.

محققان معتقدند با تحقیقات بیشتر می‌توان دارو را ارتقاء داد. به عنوان مثال واکنش دهی آن را طولانی‌تر کرد و تعداد افرادی که نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد نیز افزایش داد. در حال حاضر تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا گامی مهم در عرضه آن برای بیماران است.

به تاخیر افتادن آغاز دیابت با تایید یک دارو